Εχθρούς ακόμα και στις αγορές, πέρα από τους ομοσπονδιακούς υπαλλήλους και τους Δημοκρατικούς στις ΗΠΑ, έχει δημιουργήσει ο Έλον Μασκ, με την πτώση της τιμής της μετοχής της Tesla να δείχνει ότι πολλοί επενδυτές μάλλον δυσανασχετούν με όσα κάνει και λέει.
CNN: Πέφτουν οι πωλήσεις της Tesla - Γυρίζουν την πλάτη στον Μασκ οι αγορές
Οι μετοχές της Tesla εκτοξεύτηκαν κατά 91% μετά την ημέρα των εκλογών, με αποκορύφωμα λίγο πριν από τα Χριστούγεννα, καθώς οι επενδυτές ανέμεναν ότι ο μεγιστάνας και η αυτοκινητοβιομηχανία του θα ήταν μεγάλοι κερδισμένοι ως αποτέλεσμα της δεύτερης θητείας του Ντόναλντ Τραμπ ως προέδρου των ΗΠΑ. Όπως επισημαίνει το CNN σε δημοσίευμά του, ο Μασκ ήταν ο μεγαλύτερος οικονομικός υποστηρικτής του Τραμπ κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας και έκτοτε έχει γίνει μακράν το πιο προβεβλημένο μέλος της κυβέρνησής του.
Στον ρόλο του ως επικεφαλής του Τμήματος Κυβερνητικής Αποδοτικότητας (ή DOGE) προσπαθεί να επιβάλει βαθιές περικοπές στις δαπάνες που είχαν προηγουμένως εγκριθεί από το Κογκρέσο, απολύοντας χιλιάδες ομοσπονδιακούς υπαλλήλους.
Ωστόσο, οι μετοχές υποχώρησαν κατά 5,6% στις συναλλαγές της Πέμπτης και τώρα έχουν υποχωρήσει κατά 45% από το ανώτατο επίπεδό τους τον Δεκέμβριο, χάνοντας το 96% αυτής της μετεκλογικής ανόδου. Μόνο από τότε που ανέλαβε τα καθήκοντά του ο Τραμπ και ο Μασκ άρχισε να ασκεί την εξουσία οι μετοχές έχουν χάσει το 38% της συνολικής τους αξίας.
Η πτώση της τιμής της μετοχής αντανακλά πιθανώς την ανησυχία ότι ο Μασκ έχει γίνει πολύ πιο ορατή -και πολωτική- φιγούρα στη διοίκηση Τραμπ από ό,τι αναμενόταν αμέσως μετά τις εκλογές. Πολλοί επενδυτές πιθανότατα υπολόγιζαν ότι ο Mασκ θα ήταν ένα πιο παραδοσιακό είδος συμβούλου «πίσω στα παρασκήνια», που δεν θα έπαιρνε απαραίτητα ενεργό ρόλο στην εφαρμογή αμφιλεγόμενων πολιτικών. Ο Μασκ είχε αρκετά άλλα επιχειρηματικά συμφέροντα, διοικώντας εταιρείες που κυμαίνονταν από την Tesla έως τη SpaceX και από τη Neuralink έως τη X, για να τον κρατούν απασχολημένο.
«Καταρρέουν» οι παγκόσμιες πωλήσεις της Tesla
Αλλά η πτώση της αξίας της Tesla είναι επίσης ένα σημάδι των αντίθετων ανέμων που αντιμετωπίζει η εταιρεία, εκτός από τον αυξημένο ανταγωνισμό από άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες, ιδίως από αυτές της Κίνας, οι οποίες έχουν σημειώσει σημαντικά κέρδη στην εγχώρια αγορά τους και στην Ευρώπη επίσης.
Είτε πρόκειται για ένα πρόβλημα είτε για μια πληθώρα προβλημάτων που προκαλούν την πτώση, είναι πλέον σαφές ότι τα προβλήματα των πωλήσεων της Tesla συμπαρασύρουν και την τιμή της μετοχής προς τα κάτω. Και δεν είναι ξεκάθαρο τι -αν υπάρχει κάτι- θα μπορούσε να ανεβάσει τις πωλήσεις της Tesla στο μέλλον, επισημαίνει το αμερικανικό δημοσίευμα.
Ενώ οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη αυξήθηκαν συνολικά κατά 34% τον Ιανουάριο, οι πωλήσεις των Tesla έπεσαν κατά 50%. Οι πωλήσεις της Tesla μειώθηκαν κατά 29% στην Κίνα, τη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά της εταιρείας μετά τις Ηνωμένες Πολιτείες, κατά τη διάρκεια των δύο πρώτων μηνών του έτους, σύμφωνα με το Reuters.
Και οι πωλήσεις της Tesla στις ΗΠΑ υπέστησαν πτώση 16% μεταξύ Δεκεμβρίου και Ιανουαρίου, σύμφωνα με εκτίμηση της Cox Automotive.
Ωστόσο, είναι δύσκολο να αποδοθούν άμεσα οι πτώσεις σε κάποια συγκεκριμένη αιτία, καθώς η πτώση σε αυτή την περίοδο είναι τυπική για την εταιρεία, η οποία συνήθως κάνει μια μεγάλη ώθηση στις πωλήσεις στο τέλος του έτους για να πετύχει τον στόχο των οικονομικών αποτελεσμάτων της για το σύνολο του έτους, ακολουθούμενη από μια πτώση τον Ιανουάριο. Οι πωλήσεις του Ιανουαρίου 2024, για παράδειγμα, ήταν μειωμένες κατά 24% σε σχέση με τις πωλήσεις του Δεκεμβρίου 2023.
«Σε παγκόσμιο επίπεδο οι πωλήσεις του καταρρέουν», δήλωσε από την άλλη ο Γκόρντον Τζόνσον, αναλυτής που είναι κυρίως επικριτικός απέναντι στην Tesla και τις μετοχές της.
«Η πτώση των πωλήσεων στην Κίνα έχει να κάνει με τον ανταγωνισμό, αλλά στα δυτικά έθνη, ο κόσμος είναι τσαντισμένος μαζί του. Είτε αυτό οδηγεί τις πωλήσεις στις δυτικές χώρες, είτε είναι ο ανταγωνισμός, δεν έχει σημασία. Δεν υπάρχουν πολλά που μπορεί να κάνει για να το αντιστρέψει. Και ξέρουμε ότι δεν πρόκειται να έχει πλήρη αυτοκίνηση. Νομίζω ότι αυτή θα μπορούσε να είναι η χρονιά που οι μετοχές της Tesla θα καταρρεύσουν τελικά».
Βουτιά από το πολιτικό προφίλ του Μασκ;
Το ερώτημα είναι κατά πόσο η βουτιά οφείλεται στο πολιτικό προφίλ του Μασκ. Ο Tζιν Μάνστερ, διευθύνων σύμβουλος της Deepwater Asset Management, δήλωσε ότι πιστεύει πως περίπου κατά βάση η πτώση οφείλεται σε αντιδράσεις απέναντι σε αυτά που λέει και κάνει ο Έλον Μασκ. «Την εποχή των εκλογών, δεν ήταν σαφές πόσο ορατός θα ήταν ο Μασκ (στη κυβέρνηση Τραμπ)», δήλωσε ο Μάνστερ. «Κάποιοι πίστευαν ότι το όλο θέμα του DOGE δεν θα έβγαινε στην επιφάνεια. Σε αυτό το σημείο οι επενδυτές της Tesla βλέπουν τον Mασκ να έχει μεγαλύτερη εξουσία από τον Tραμπ», επισημαίνεται χαρακτηριστικά.
«Υπάρχει κάποια ζημιά στο εμπορικό σήμα που προέρχεται από αυτό», υποστήριξε. Το Σάββατο υπήρξαν διαμαρτυρίες έξω από τα καταστήματα Tesla σε όλη τη χώρα, με διάσπαρτες αναφορές για βανδαλισμένα Teslas.
Ίσως το μεγαλύτερο σημάδι της αλλαγής στο πόσο πολύ οι άνθρωποι θέλουν να αποκτήσουν ένα Telsa προέρχεται από την S&P Global Mobility, η οποία έχει στοιχεία πωλήσεων ανά πολιτεία. Τα δεδομένα χωρίζονται σε «μπλε πολιτείες», δηλαδή πολιτείες που ψήφισαν τον υποψήφιο των Δημοκρατικών στις τελευταίες τέσσερις προεδρικές εκλογές, και σε «κόκκινες πολιτείες», όπου οι Ρεπουμπλικάνοι κέρδισαν τέσσερις συνεχόμενες εκλογές. Και μέσα σε κάθε ομάδα πολιτειών, εξέτασε το ποσοστό των νοικοκυριών που έχουν αγοράσει περισσότερα από ένα Tesla. Στις μπλε πολιτείες, το ποσοστό των επαναλαμβανόμενων αγοραστών Tesla μειώθηκε, από 72% το τελευταίο τρίμηνο του 2023 σε 65% το τελευταίο τρίμηνο του 2024. Εν τω μεταξύ, οι επαναλαμβανόμενοι αγοραστές Tesla στις κόκκινες πολιτείες αυξήθηκαν πολύ ελαφρά από 47,6% στο τέλος του 2023 σε 48,2% κατά τους τρεις τελευταίους μήνες του περασμένου έτους. Η πτώση για τους ιδιοκτήτες Tesla στις μπλε πολιτείες είχε ως αποτέλεσμα η Tesla να χάσει περίπου μια ποσοστιαία μονάδα μεριδίου αγοράς στις εν λόγω πολιτείες, στις οποίες περιλαμβάνονται ορισμένες από τις μεγαλύτερες αγορές αυτοκινήτων της χώρας, όπως η Καλιφόρνια.
Μια δημοσκόπηση του περασμένου μήνα από την Morning Consult δείχνει ότι σχεδόν το 32% των αγοραστών στις ΗΠΑ «δεν θα σκεφτόταν» να αγοράσει ένα Tesla. Αυτό είναι αυξημένο από το 27% σε μια έρευνα της Morning Consult πριν από ένα χρόνο, και μόνο το 17% όταν τέθηκε το ερώτημα τον Φεβρουάριο του 2021.
Η Κίνα και η απόσπαση του Μασκ από τη διαχείριση της Tesla
Πέρα από τις όποιες ανησυχίες για τους φιλελεύθερους που μπορεί τώρα να αποφεύγουν να αγοράζουν Tesla ως αντίδραση στην πολιτική του Mασκ, ο Mάνστερ δήλωσε ότι υπάρχει η ανησυχία ότι ο μεγιστάνας της τεχνολογίας αποσπάται από τη διαχείριση της Tesla, της εταιρείας στην οποία βασίζεται το μεγαλύτερο μέρος της περιουσίας του.
«Ο Μασκ πραγματικά μας έβαλε τα γυαλιά όσον αφορά την ικανότητα των ηγετών να κάνουν διαφορετικά πράγματα. Κάποτε αυτό ήταν αποδοκιμασμένο», δήλωσε ο Μάνστερ, αναφερόμενος στη δουλειά του Μασκ όχι μόνο ως CEO της Tesla αλλά και της SpaceX, του βασικού ιδιοκτήτη της πλατφόρμας κοινωνικής δικτύωσης X, καθώς και του ιδρυτή της εταιρείας τεχνητής νοημοσύνης xAI και της Neuralink, η οποία στοχεύει στην εμφύτευση τσιπ υπολογιστή στον εγκέφαλο των ανθρώπων για τον έλεγχο των υπολογιστών.
Επιπλέον, θα μπορούσαν να αυξηθούν οι ανησυχίες ότι, καθώς αυξάνονται οι εμπορικές εντάσεις μεταξύ της Κίνας και των Ηνωμένων Πολιτειών, οι Κινέζοι θα μπορούσαν να στοχεύσουν κατά της Tesla για δράση λόγω του ρόλου του στην κυβέρνηση Tραμπ.