Η εξάπλωση των αυτοκινήτων με plug-in υβριδικά συστήματα φέρνει στην επιφάνεια μία κατάσταση την οποία πάρα πολλοί οδηγοί αγνοούν. Το γεγονός δηλαδή ότι η βενζίνη «γερνάει» αν μείνει για αρκετό καιρό μέσα στο ρεζερβουάρ. Κάτι που μπορεί να γίνει εύκολα στα plug-in υβριδικά, τα οποία μπορούν να κινούνται για αρκετά μεγάλο διάστημα μόνο με ηλεκτρική ενέργεια.
Το θέμα δεν αφορά μόνο τα σύγχρονα PHEV αλλά και τα υπόλοιπα συμβατικά αυτοκίνητα, τα οποία μένουν για αρκετό καιρό ακινητοποιημένα. Η γήρανση της βενζίνης δεν είναι κάτι καινούργιο και αποτελεί πρόβλημα ήδη από την εφεύρεση του κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Η βενζίνη «γερνάει» πολύ γρήγορα στο ρεζερβουάρ και χάνει την ποιότητα ανάφλεξής της κατά την κρύα εκκίνηση. Πόσο όμως μπορεί να αφήσει κάποιος το ρεζερβουάρ του με την ήδη υπάρχουσα ποσότητα χωρίς να την ανανεώσει;
Αυτό που πρέπει να γνωρίζουμε είναι ότι η βενζίνη είναι ένα προϊόν με περιορισμένη διάρκεια ζωής. Η γήρανσή της ξεκινά αμέσως μόλις φύγει από το διυλιστήριο. Οι ειδικοί υποστηρίζουν ότι βρίσκεται σε καλή κατάσταση χωρίς να χάνει σε ποιότητα από τρεις μήνες έως και έναν χρόνο.
Οι παράγοντες που επηρεάζουν την εξέλιξη της γήρανσής της είναι το πόσο εκτίθεται σε φως και αέρα και ποιες διακυμάνσεις υπόκειται το καύσιμο. Για παράδειγμα η βενζίνη γερνάει πιο γρήγορα σε ανοιχτό παρά σε κλειστό δοχείο. Το ρεζερβουάρ της βενζίνης είναι μια ενδιάμεση κατάσταση. Και αυτό που έχει σημασία είναι πόσος αέρας, δηλαδή πόσο λίγη βενζίνη βρίσκεται μέσα στο ρεζερβουάρ.
Σε περίπτωση που υπάρχει αρκετός αέρας, τα πτητικά συστατικά της βενζίνης που είναι σημαντικά για την κρύα ανάφλεξη διαφεύγουν σταδιακά από την δεξαμενή, γεγονός που την καθιστά βαρύτερη και με μειωμένη ποιότητα στην ανάφλεξη.
Μία άλλη διαδικασία που γίνεται σε μακρά αποθήκευση της βενζίνης είναι η οξείδωση. Οι ακόρεστες ενώσεις του καυσίμου, οι ολεφίνες, αντιδρούν με το οξυγόνο του αέρα, σχηματίζοντας διάφορα οξέα αλλά και πολυμερή που δεν είναι διαλυτά στο καύσιμο. Αυτή η «λάσπη» που σχηματίζεται μπορεί να φράξει αντλίες ή και τα μπεκ, δημιουργώντας πρόβλημα στον κινητήρα.
Άρα όσο περισσότερος είναι ο αέρας στη δεξαμενή, τόσο μεγαλύτερος είναι ο κίνδυνος οξείδωσης. Αυτό σημαίνει ότι η οδήγηση ενός PHEV με σχεδόν άδειο ρεζερβουάρ βενζίνης -δηλαδή με πολλή επαφή με τον αέρα του καυσίμου- για μεγάλο χρονικό διάστημα αυξάνει σημαντικά την γήρανση της βενζίνης και τα προβλήματα που προκύπτουν από αυτή.
Εάν λοιπόν οδηγείτε ένα plug-in υβριδικό κάνοντας τακτική χρήση της ηλεκτροκίνησης, είναι καλύτερο να έχετε πάντα το ρεζερβουάρ γεμάτο για να κρατάτε τον αέρα μακριά από την βενζίνη. Είναι γεγονός αναμφισβήτητο ότι η βενζίνη σε ένα γεμάτο ρεζερβουάρ γερνάει πολύ πιο αργά από ότι σε ένα άδειο.
Σε ό,τι αφορά το diesel, αυτό «γερνάει» ακόμα πιο γρήγορα από την βενζίνη. Ακόμα και σφραγισμένο αεροστεγώς, το diesel «γερνάει» χάνει την δύναμη ανάφλεξης μετά ακόμα και από ένα εξάμηνο.
Σε μακρά αποθήκευση εμφανίζεται η κατάσταση όπου τα βακτήρια και οι μύκητες που παράγονται στο diesel αναπτύσσονται ταχύτατα και κατακάθονται στον πυθμένα δημιουργώντας ένα είδος λάσπης που φράζει τα φίλτρα, τις γραμμές τροφοδοσίας και τα μπεκ.
Σε κάθε περίπτωση, είτε οδηγείτε PHEV είτε πρόκειται να αφήσετε το αυτοκίνητό σας για αρκετό διάστημα σε ακινησία, καλό θα ήταν να είναι φουλαρισμένο, έτσι ώστε να έχει την μικρότερη δυνατή ποσότητα αέρα μέσα στο ρεζερβουάρ. Το κόστος είναι μεγάλο πλέον, αλλά σίγουρα πολύ μικρότερο από τις βλάβες που θα κληθεί να πληρώσει ο οδηγός όταν θα χρειαστεί να εκκινήσει και πάλι το όχημά του.