Η φορολογία αποτελεί τη σημαντικότερη δραστηριότητα των δημόσιων φορέων σε όλες τις χώρους του κόσμου, μιας και εξασφαλίζει πάνω από το 90% των εσόδων τους. Στο φορολογικό καθεστώς υπόκεινται και τα αυτοκίνητα, με τους φόρους, ωστόσο, να διαφέρουν από χώρα σε χώρα.
Στην Ελλάδα, πέρα από τον ΦΠΑ (24%), υπάρχει το τέλος ταξινόμησης, ενώ για να έχει ο κάτοχος του αυτοκινήτου το δικαίωμα να το κυκλοφορεί στους δρόμους της χώρας, φέρει την υποχρέωση της εμπρόθεσμης πληρωμής των Τελών Κυκλοφορίας.
Επιπλέον οικονομική επιβάρυνση, επίσης, συνιστά και ο φόρος πολυτελείας ο οποίος αφορά στα οχήματα με κινητήρα χωρητικότητας 1.929 κ.εκ. και πάνω, ενώ με φόρο επιβαρύνονται και οι χρήστες εταιρικών αυτοκινήτων (υπάρχει απαλλαγή για αυτοκίνητα με CO2 κάτω 50 γρ./χλμ. και ΛΠΤΦ από 40.000 ευρώ και κάτω).
Σε ποια χώρα δεν φορολογούνται τα αυτοκίνητα;
Με τη «λυπητερή» των φόρων στα αυτοκίνητα έρχονται αντιμέτωπες όλες οι χώρες της Ευρώπης, εξαιρουμένης της Εσθονίας όπου πέρα από τον ΦΠΑ (ύψους 20%), δεν υπάρχει άλλη φορολογική επιβάρυνση.
Αυτό σημαίνει ότι οι ιδιοκτήτες οχημάτων, όταν αγοράζουν ένα καινούργιο αυτοκίνητο καταβάλλουναποκλειστικά το ποσό που αντιστοιχεί στην τιμή του (συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ) και έκτοτε δεν υπόκεινται στην παραμικρή φορολογική επιβάρυνση. Μεταξύ άλλων δεν πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας, ενώ δεν υπάρχει κάποιος φόρος για τα οχήματα μεγάλου κυβισμού, όπως είναι ο «ελληνικός» φόρος πολυτελείας.
Επίσης, λάμπει δια της απουσίας του και το περίφημο τέλος ταξινόμησης που ισχύει για όλα τα αυτοκίνητα στην Ελλάδα (καινούργια και μεταχειρισμένα), αυξάνοντας τις τιμές του. Εξ ου άλλωστε και στη χώρα έχει παρατηρηθεί πολλοί Φινλανδοί να αγοράζουν το αυτοκίνητό τους από τη γειτονική Εσθονία όπου οι τιμές είναι σημαντικά χαμηλότερες από ό,τι στη χώρα τους και φυσικά, η φορολογία μηδαμινή, κυκλοφορώντας στη συνέχεια το αυτοκίνητο με εσθονικές πινακίδες.
Εξαίρεση αποτελούν όλα τα φορτηγά οχήματα με βάρος άνω των 3,5 κιλών. Η συγκεκριμένη κατηγορία οχημάτων υπόκειται σε Τέλη Κυκλοφορίας, βάσει - μεταξύ άλλων- τηςμέγιστης επιτρεπόμενης μάζα του, του αριθμού των αξόνων και των εκπομπών ρύπων.
Από το 2018 φόρος επιβαρύνει και τις εταιρείεςπου παρέχουν (εταιρικό) αυτοκίνητο σε εργαζόμενό τους, και το όχημα δεν χρησιμοποιείται αποκλειστικά για επαγγελματικούς σκοπούς. Ο φόρος είναι μηνιαίος και υπολογίζεται βάσει της ισχύος του κινητήρα και της ημερομηνίας ταξινόμησης του εκάστοτε αυτοκινήτου.
Για να αντισταθμίσει, μάλιστα, η Εσθονία τη«χασούρα» από την ανύπαρκτη φορολογία στα αυτοκίνητα, έχει υψηλή φορολογία στα καύσιμα. Για παράδειγμα, το 2019 ο ειδικός φόρος κατανάλωσης (ΕΦΚ) στα καύσιμα αποτελούσε το 6,1% των συνολικών φορολογικών εσόδων της Εσθονίας, όταν ο μέσος όρος της ΕΕ ανήλθε σε περίπου 3%.