Ενδιαφέρουσες πληροφορίες αποκαλύπτονται από νέα έρευνα για ένα ναυάγιο της Ρωμαϊκής εποχής που ανακαλύφθηκε στη Μεσόγειο Θάλασσα και είναι άψογα διατηρημένο.
Το πλοίο βρίσκεται σε απόσταση μεγαλύτερη των 60 μέτρων από τις ακτές της Μαγιόρκα, ενός από τα νησιά των Βαλεαρίδων νήσων της Ισπανίας, σε βάθος 2 μέτρων.
Το ναυάγιο του «Ses Fontanelles», καλύπτει μια έκταση περίπου 12 μέτρα σε μήκος επί 5 μέτρα σε πλάτος, με το φορτίο του να βρίσκεται σε «εξαιρετική» κατάσταση διατήρησης. Περιλαμβάνει ακόμη πολλούς αμφορείς – ένα είδος αρχαίου δοχείου μεταφοράς.
Η τυχαία ανακάλυψη του ναυαγίου
«Η άριστη κατάσταση συντήρησης του κύτους και του φορτίου, συμπεριλαμβανομένων των αμφορέων με ζωγραφισμένες επιγραφές, και η θέση του σε ρηχά νερά πέρα από μία από τις κύριες τουριστικές παραλίες του νησιού καθιστά αυτό ένα μοναδικό εύρημα στη Μεσόγειο», αναφέρουν οι συντάκτες της μελέτης, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό «Archaeological and Anthropological Sciences».
Το ναυάγιο ανακαλύφθηκε τυχαία το 2019 και οι ανασκαφές διεξήχθησαν στη συνέχεια το καλοκαίρι του ίδιου έτους.
«Σύντομα, συνειδητοποίησαν την εξαιρετική κατάσταση συντήρησης του φορτίου και του κύτους του πλοίου. Μετά από μια πρώτη αξιολόγηση και την ανασκαφή ενός τμήματος του ναυαγίου που αντιστοιχούσε στην πλώρη, τα υπόλοιπα υπολείμματα παρέμειναν επί τόπου και καλύφθηκαν και πάλι», έγραψαν οι συγγραφείς.
Η πρώτη εποχή των ανασκαφών και η έρευνα των ανακτημένων υλικών, βοήθησαν στην ταξινόμηση των κεραμικών ευρημάτων, αλλά παρέμειναν πολλά ερωτήματα, όπως η προέλευση του σκάφους. Ως αποτέλεσμα, οι επικεφαλής της μελέτης αποφάσισαν να αναλύσουν τα απομεινάρια για να ρίξουν φως σε αυτά τα ερωτήματα.
Σύμφωνα με την ερευνητική ομάδα, το πλοίο μετέφερε το φορτίο γύρω στον 4ο αιώνα, περίοδο για την οποία δεν είναι γνωστά πολλά για τις εμπορικές δραστηριότητες στη Δυτική Μεσόγειο.
Η προσέγγιση της ομάδας περιλάμβανε εξέταση των αμφορέων και του αρχαίου περιεχομένου τους μέσω οργανικής ανάλυσης υπολειμμάτων.
Ακόμα, μελετήθηκε ένα πρώτο σύνολο ξύλινων υπολειμμάτων από το κύτος, φυτά που βρέθηκαν ανάμεσα στο φορτίο και φλοιός που χρησιμοποιήθηκε ως πώματα για το σφράγισμα των αμφορέων, προκειμένου να κατανοηθεί η χρήση φυτικών πόρων και να πέσει φως σχετικά με τα είδη που χρησιμοποιούνταν στην ναυπηγική βιομηχανία, ανέφεραν οι συγγραφείς.
Οι έρευνες δείχνουν ότι το σκάφος πιθανότατα απέπλευσε από την περιοχή της Καρχηδόνας στο νοτιοανατολικό τμήμα της Ιβηρικής Χερσονήσου. Οι μελετητές διαπίστωσαν επίσης ότι το σκάφος μετέφερε φορτίο σάλτσας ψαριών, λαδιού και κρασιού, το οποίο μεταφέρθηκε σε τρεις βασικούς τύπους αμφορέων.
Οι ναυπηγοί φαίνεται να χρησιμοποίησαν πεύκο για τα διαμήκη τμήματα του σκάφους, ενώ για άλλες περιοχές του πλοίου επέλεξαν πιο σκληρά ξύλα, όπως αυτά της ελιάς, της δάφνης και της οικογένειας των κυπαρισσιών. Η ομάδα βρήκε επίσης ότι κλαδιά αμπελιού και άλλων φυτών χρησιμοποιήθηκαν ως επένδυση για την προστασία του φορτίου κατά τη διάρκεια του ταξιδιού.
«Τα αποτελέσματα βοηθούν να φωτιστούν διάφορες πτυχές αυτού του μοναδικού πλοίου που βυθίστηκε στα νερά της Μαγιόρκα, ενώ συμβάλουν στην ανάδειξη του πλεονεκτήματος της εφαρμογής των αρχαιολογικών επιστημών στη ναυτική αρχαιολογία», πρόσθεσαν οι συγγραφείς.
Τα έργα για εργοστάσιο αποκάλυψαν αρχαία νεκρόπολη (εικόνες)
Νέα μελέτη κατάφερε να χρονολογήσει τα ευρήματα από την «Πόλη του Δαβίδ» (εικόνες)
Ακολουθήστε το Lykavitos.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις