Ένα μαρμάρινο άγαλμα του θεού Ερμή ανακαλύφθηκε κατά τη διάρκεια αρχαιολογικών ανασκαφών στην αρχαία ελληνική πόλη της Ασπένδου, στο πλαίσιο του προγράμματος «Κληρονομιά για το Μέλλον», το οποίο διεξάγει το τουρκικό υπουργείο πολιτισμού και τουρισμού.
Κατά τις ανασκαφές του 2024, κοντά στο νυμφαίο, το μνημειώδες σιντριβάνι το οποίο βρίσκεται νότια της πύλης εισόδου, στην ανατολική πλευρά του Δρόμου του Θεάτρου στην Άσπενδο, ανακαλύφθηκε το άγαλμα του Ερμή. Οι ανασκαφές έφεραν στο «φως» το άγαλμα σε κομμάτια, αλλά βρέθηκαν όλα.
Ανασυντέθηκε στον χώρο των ανασκαφών και έχει πάρει την τελική του μορφή. Το άγαλμα, μαζί με την βάση του, φτάνει σε ύψος το 1.65 μέτρα και καλλιτεχνικά ανάγεται στα τέλη του δεύτερου με τον τρίτο αιώνα μ.Χ., στη διάρκεια της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορικής Περιόδου.
Το άγαλμα απεικονίζει τον Ερμή να κρατά το κηρύκειό του, το χαρακτηριστικό του έμβλημα με το αριστερό του χέρι και μια τσάντα κρέμεται από το δεξί του χέρι. Ο μανδύας του είναι ριγμένος στον αριστερό του ώμο. Δίπλα στο αριστερό του πόδι, το κεφάλι ενός κριαριού κοιτάει προς τον Ερμή.

Το άγαλμα στέκεται σε ένα βάθρο, ενώ το βάρος του πέφτει στο αριστερό του πέλμα, με το δεξί του πέλμα να είναι ελαφρώς λυγισμένο προς τα μπροστά, προσδίδοντας δυναμική κίνηση στο άγαλμα.
Το άγαλμα του Ερμή, του θεού της φιλοξενίας, της διπλωματίας, των αγώνων και της αστρονομίας στην Ελληνική μυθολογία, αποκαλύφθηκε σε θραύσματα κατά τη διάρκεια των ανασκαφών και επανασυναρμολογήθηκε σε ακέραιη μορφή στην αποθήκη των ανασκαφών.
Μαζί με το άγαλμα του Ερμή, στο ίδιο σημείο βρέθηκαν και άλλες κεφαλές που θεωρείται ότι ανήκουν στην θεά Αφροδίτη και στον Έρωτα. Αυτά τα γλυπτά φιλοτεχνήθηκαν σύμφωνα με τον καλλιτεχνικό ρυθμό της περιοχής, αντανακλώντας τις αισθητικές αξίες της περιόδου.
Κατά την ίδια ανασκαφική περίοδο, πραγματοποιήθηκαν περισσότερες σημαντικές ανακαλύψεις, ανάμεσα στις οποίες θραύσματα από το σώμα αγαλμάτων που συνδέονται με την Αρτέμιδα, τη θεά της φύσης και του κυνηγιού και την Νέμεσι, τη θεά της δικαιοσύνης και της τιμωρίας για το αδίκημα της ύβρεως.
Ο υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού της Τουρκίας, Mehmet Nuri Ersoy, εξέφρασε τον ενθουσιασμό του με την ανακάλυψη, δηλώνοντας πως, «Ήρθαν στο φως τα άγνωστα πειστήρια της ιστορίας της Ασπένδου. Οι μορφές που ήταν θαμμένες για τόσους αιώνες, έχουν αποκαλυφθεί».
Οι ανασκαφές, στο πλαίσιο του προγράμματος «Κληρονομιά για το Μέλλον», έχουν αποκαλύψει, εκτός από το άγαλμα του Ερμή, αγάλματα της Αφροδίτης, του Έρωτα και γλυπτά που συνδέονται με την Άρτεμη και τη Νέμεσι. Ο Ersoy εξέφρασε την ευγνωμοσύνη του στην ομάδα που συμμετείχε στις ανασκαφές και την ελπίδα, τα έργα να εμπλουτίσουν την πολιτιστική κληρονομιά και την τουριστική ανάπτυξη της Τουρκίας.

Άσπενδος: Το «διαμάντι» της ρωμαϊκής αρχιτεκτονικής
Η Άσπενδος, μια σημαντική πόλη της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, είναι φημισμένη για τις εντυπωσιακές δομές της, μεταξύ των οποίων το θέατρο και τα υδραγωγεία.
Η πόλη, η οποία γνώρισε άνθιση υπό τη ρωμαϊκή διοίκηση, έγινε κέντρο του πολιτισμού και του εμπορίου. Το Θέατρο της Ασπένδου, είναι ένα από τα καλύτερα διατηρημένα δείγματα της ρωμαϊκής αρχιτεκτονικής θεάτρου, με χωρητικότητα 15.000 θεατών.
Τα υδραγωγεία της πόλης, εκτείνονται για πάνω από ένα χιλιόμετρο και την τροφοδοτούσαν με νερό από τα βουνά στον βορρά, αναδεικνύοντας τις προηγμένες μηχανικές γνώσεις και ικανότητες των Ρωμαίων.
Οι μνημειακές δομές της Ασπένδου, αντανακλούν το κλέος της ρωμαϊκής περιόδου, προσφέροντας ανεκτίμητα στοιχεία για τις αρχιτεκτονικές τεχνικές των αρχαίων.

4η Ομαδική Εικαστική Έκθεση του project ΟΥΡΑΝΙΟ ΤΟΞΟ #2 – κι εγένετο ΦΩΣ
Όσκαρ: Καλύτερη ταινία το Anora, πήρε 5 βραβεία – Όλοι οι νικητές
Ακολουθήστε το Lykavitos.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις