Στο τραπέζι του Eurogroup σήμερα βρίσκονται ξανά τα μέτρα στήριξης των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων έναντι της ενεργειακής ακρίβειας.
Οι υπουργοί Οικονομικών της Γαλλίας και της Ολλανδίας θα παρουσιάσουν μοντέλο που ακολουθούν για τον περιορισμό του αντίκτυπου που έχει το αυξημένο ενεργειακό κόστος σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
ΠΗΓΗ: moneypress.gr
Πάντως, τo Εurogroup, πάντως, όλο το προηγούμενο διάστημα τόνιζε πως τα μέτρα θα πρέπει να είναι στοχευμένα και μάλιστα τον Δεκέμβριο έβαλε στο τραπέζι των συζητήσεων την ύπαρξη ενός διπλού μοντέλου τιμολόγησης για την ηλεκτρική ενέργεια για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις. Με βάση αυτό το μοντέλο, επιχειρήσεις και νοικοκυριά θα λαμβάνουν ένα βασικό πακέτο ενεργειακών υπηρεσιών σε επιδοτούμενη τιμή μέχρι κάποιο συγκεκριμένο όριο κατανάλωσης, ενώ η όποια επιπλέον κατανάλωση θα τιμολογείται με τις τιμές αγοράς χωρίς επιδοτήσεις.
Το ολλανδικό μοντέλο
Το Ολλανδικό μοντέλο που ισχύει για το 2023 θα τεθεί επί τάπητος στο σημερινό Eurogroup. Ουσιαστικά η ολλανδική πρόταση αφορά την επιδότηση των λογαριασμών όπως γίνεται και στην Ελλάδα αλλά με μια μεγάλη διαφορά. Η επιδότηση των λογαριασμών στην Ολλανδία από την 1η Ιανουαρίου αφορά μόνο τις 2.900 κιλοβατώρες ηλεκτρικής ενέργειας που θα καταναλωθούν καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους δηλαδή περίπου 250 kwh το μήνα. Η κατανάλωση τυχόν επιπλέον ενέργειας θα χρεώνεται με τις τιμές που καθορίζονται από κάθε μεμονωμένη εταιρεία ενέργειας. Το μέτρο αφορά κτίρια με σύνδεση που προορίζεται για διαμονή ή εργασία.
Η ολλανδική πρόταση ομοιάζει με το ελληνικό μοντέλο, αλλά η επιδότηση αφορά πολύ μικρή κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας.
Το δημοσιονομικό κόστος
Το άμεσο δημοσιονομικό κόστος των μέτρων στήριξης έναντι της ενεργειακής κρίσης το 2022 εκτιμάται στο 1,3% του ΑΕΠ της Ευρωζώνης. Το 2023, το κόστος προβλέπεται στο 0,9% του ΑΕΠ στην Ευρωζώνη και θα μπορούσε να αυξηθεί σημαντικά, εάν τα μέτρα που ίσχυσαν το 2022 διατηρηθούν σε ισχύ και για το 2023. Στην Ελλάδα το καθαρό δημοσιονομικό κόστος εκτιμάται σε 2,3% του ΑΕΠ το 2022 και 0,5% του ΑΕΠ το 2023. Σύμφωνα με τις παρατηρήσεις της Κομισιόν, τα περισσότερα μέτρα που έχουν υιοθετηθεί από την ελληνική κυβέρνηση δεν φαίνεται να στοχεύουν σε ευάλωτα νοικοκυριά ή επιχειρήσεις και τα περισσότερα από αυτά δεν συνάδουν και με τον στόχο της ΕΕ για μείωση της ζήτησης ενέργειας. Ως αποτέλεσμα, το ποσό της προσωρινής και στοχευμένης στήριξης προς τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις είναι μόνο το 0,4% του ΑΕΠ το 2022 και – 0,1% του ΑΕΠ φέτος.
Τι (δεν) αλλάζει για τους έλληνες καταναλωτές
Σε ισχύ θα παραμείνει μέχρι τον Ιούλιο το πλέγμα των μέτρων παρέμβασης της ελληνικής κυβέρνησης για τη στήριξη των νοικοκυριών και επιχειρήσεων από τις αυξήσεις των τιμών του ηλεκτρικού ρεύματος. Τη διαβεβαίωση αυτή έδωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας από την Αλεξανδρούπολη το περασμένο Σάββατο.
Ο κ. Σκρέκας στη διάρκεια συνομιλίας του με δημοσιογράφους υπενθύμισε πως τόσο ο μηχανισμός της επιβολής πλαφόν στην τιμή χονδρεμπορικής του ηλεκτρικού ρεύματος όσο και οι επιδοτήσεις προς τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις (λογαριασμούς) είναι νομοθετημένα μέχρι και τον ερχόμενο Ιούλιο. Το ίδιο ισχύει και για τη ρήτρα αναπροσαρμογής, η οποία είναι σε αναστολή από τον περασμένο Αύγουστο, όπως και η ελεύθερη μετακίνηση, χωρίς αποζημίωση, των καταναλωτών από εταιρεία σε εταιρεία ρεύματος.
Ο υπουργός ερωτηθείς από τους δημοσιογράφους για το αν η κυβέρνηση εξετάζει σε περίπτωση που υποχωρήσουν οι τιμές του φυσικού αερίου και της χονδρεμπορικής ρεύματος να σταματήσει η κυβέρνηση την εφαρμογή του προαναφερόμενου πακέτου μέτρων, είπε πως ο μηχανισμός του πλαφόν προσαρμόζεται αυτόματα με βάση τη διαμόρφωση της τιμής του αερίου και του κόστους παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.
«Συνεπώς», σύμφωνα με τον ίδιο, «αν οι συντελεστές αυτοί υποχωρήσουν τόσο πολύ, δηλαδή η τιμή του αερίου και το κόστος ηλεκτροπαραγωγής ανά τεχνολογία, τότε δεν θα επιβάλλεται το πλαφόν». Ωστόσο, έσπευσε να διευκρινίσει πως δεν θα καταργηθεί ο μηχανισμός θα παραμείνει νομοθετημένος μέχρι τον Ιούλιο.