Η Nissan αντιμετώπισε σημαντικές προκλήσεις στα τέλη του 2024, όμως οι συνομιλίες συγχώνευσης με την Honda, μία συμφωνία ύψους 60 δισεκατομμυρίων δολαρίων από την οποία θα προέκυπτε μια από τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες στον κόσμο, κατέρρευσαν μέσα σε λίγο περισσότερο από έναν μήνα.
Σύμφωνα με το Reuters, που επικαλείται πρόσωπα με γνώση του θέματος, οι συνομιλίες σταμάτησαν λόγω της υπερηφάνειας της Nissan και της ανεπαρκούς ανησυχίας για τη δυσχερή της θέση, καθώς και της αιφνίδιας απόφασης της Honda να αναθεωρήσει τους όρους και να προτείνει να γίνει η Nissan θυγατρική της.
Όπως αναφέρει το ρεπορτάζ, η Nissan, η οποία για χρόνια μέχρι το 2020 ήταν η δεύτερη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ιαπωνίας μετά την Toyota, επέμεινε να λάβει σχεδόν ίση μεταχείριση στις συνομιλίες παρά την ασθενέστερη θέση της.
Η Honda πίεσε τη Nissan να προβεί σε βαθύτερες περικοπές στο εργατικό δυναμικό και την εργοστασιακή της δυναμικότητα, αλλά η Nissan δεν ήταν πρόθυμη να εξετάσει το ενδεχόμενο να κλείσει εργοστάσια. Τρεις από τις πηγές ανέφεραν ότι έμειναν με την εντύπωση ότι η Nissan ένιωθε ότι μπορούσε να ανακάμψει μόνη της, παρά τις αυξανόμενες δυσκολίες της.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Nissan Makoto Uchida επισκέφθηκε τον ομόλογό του Toshihiro Mibe την περασμένη εβδομάδα για να πει ότι ήθελε να τερματίσει τις συζητήσεις μετά την πρόταση της Honda για τη θυγατρική. Και οι δύο αυτοκινητοβιομηχανίες δήλωσαν ότι θα παράσχουν μια ενημέρωση αυτό το μήνα.
Η Nissan εξέπληξε τους επενδυτές τον Νοέμβριο, όταν μείωσε τις προβλέψεις για τα κέρδη της κατά 70% λόγω της επιδείνωσης των πωλήσεων στην Κίνα και τις Ηνωμένες Πολιτείες. Ανακοίνωσε ένα σχέδιο ανάκαμψης που περιελάμβανε την περικοπή 9.000 θέσεων εργασίας και του ενός πέμπτου της παγκόσμιας παραγωγικής ικανότητας, το οποίο ορισμένοι αναλυτές θεώρησαν ως πολύ λίγο, πολύ αργά.
Ο Uchida υποσχέθηκε να μειώσει στο μισό τον μισθό του και δήλωσε ότι επικεντρώθηκε στο να κάνει την επιχείρηση πιο λιτή και πιο ανθεκτική.
Τον Δεκέμβριο, η Nissan και η Honda ανακοίνωσαν σχέδια συγχώνευσης, απόρροια των συνομιλιών που είχαν από τον Μάρτιο του 2024, όταν δήλωσαν ότι ήθελαν να συνεργαστούν στον τομέα της τεχνολογίας. Αλλά οι συζητήσεις για τη συγχώνευση προσέκρουσαν γρήγορα σε τοίχο σχετικά με τον υπολογισμό της αναλογίας των μετοχών της συνδυασμένης εταιρείας.
Ιδιαιτέρως, ο Uchida εξέφρασε αμφιβολίες σχετικά με τις προοπτικές της συμφωνίας, δήλωσε μία πηγή. Οι διευθυντές της Honda παραπονέθηκαν ότι η λήψη αποφάσεων της Nissan ήταν πολύ αργή, σύμφωνα με άλλες πηγές. Μια δημόσια ενημέρωση σχετικά με τις συνομιλίες είχε αρχικά οριστεί για τα τέλη Ιανουαρίου πριν αναβληθεί για τα μέσα Φεβρουαρίου.
Τα στελέχη της Honda θεώρησαν ότι η στρατηγική ανάκαμψης της Nissan στερούνταν λεπτομερειών και απογοητεύτηκαν από αυτό που θεώρησαν ως ανεπαρκή μείωση της εργοστασιακής δυναμικότητας, είπαν δύο πηγές.
Το Reuters δεν μπόρεσε να προσδιορίσει εάν η Honda ζήτησε συγκεκριμένο αριθμό περικοπών θέσεων εργασίας ή προσδιόρισε συγκεκριμένα εργοστάσια για μείωση της παραγωγικής ικανότητας. Η Nissan δεν ήθελε να κλείσει τα εργοστάσια, διότι αυτό θα επέβαλε την απομείωση της αξίας τους στα χαρτιά και θα έβλαπτε τα κέρδη της.
Οι περικοπές θέσεων εργασίας που έχουν ήδη υποσχεθεί ως μέρος του σχεδίου εξυγίανσης της Nissan ανέρχονταν στο 7% του παγκόσμιου εργατικού δυναμικού της. Ήταν ενδεικτικό, είπε ένα άτομο, ότι η Honda είχε μειώσει περισσότερο προσωπικό στην Κίνα τα τελευταία δύο χρόνια.
Η Honda, από την πλευρά της, φάνηκε απρόθυμη να υποχωρήσει στα σχέδιά της, υπονοώντας ότι δεν θεωρεί τη Nissan ισότιμη, δήλωσε μία πηγή στο Reuters.
Επίσκεψη στο Κιούσου
Στα τέλη Ιανουαρίου, το στέλεχος της Nissan Hideyuki Sakamoto επισκέφθηκε το νοτιοδυτικό νησί της Ιαπωνίας Κιούσου για να ανακοινώσει τα σχέδια για ένα εργοστάσιο κατασκευής μπαταριών EV που θα δημιουργούσε 500 θέσεις εργασίας.
Πλαισιωμένος από τοπικούς πολιτικούς, ο Sakamoto δήλωσε ότι η αυτοκινητοβιομηχανία δεν θα μειώσει τη δυναμικότητα ούτε στο υπάρχον εργοστάσιό της στο Κιούσου. Το Κιούσου ήταν μια «εξαιρετικά ανταγωνιστική βάση από γεωπολιτική άποψη» και σημαντική για τα μελλοντικά σχέδια EV, είπε.
Την επομένη της επίσκεψης του Sakamoto στο Κιούσου, ο Mibe της Honda είπε στον Uchida ότι η Nissan θα πρέπει να γίνει θυγατρική της Honda, ένας όρος που δεν περιλαμβανόταν στο αρχικό μνημόνιο συμφωνίας συγχώνευσης που υπέγραψαν οι δύο εταιρείες στα τέλη του περασμένου έτους, σύμφωνα με ένα άτομο.
Το Reuters δεν μπόρεσε να προσδιορίσει αν η κίνηση του Mibe προκλήθηκε από τις ανακοινώσεις της Nissan στο Κιούσου. Παρ' όλα αυτά, το ταξίδι στο Κιούσου αποκρυστάλλωσε τις εντάσεις μεταξύ των εταιρειών σχετικά με την καλύτερη δυνατή πορεία προς τα εμπρός.
Το Κιούσου δεν ήταν το μόνο εργοστάσιο που η Nissan θεωρούσε ανέγγιχτο. Το Smyrna στο Τενεσί, το Aguascalientes στο Μεξικό και το Sunderland της Βρετανίας θεωρούνταν κρίσιμα για τη στρατηγική της εταιρείας στον τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων και η αυτοκινητοβιομηχανία δεν ήθελε να τα κλείσει ή να μειώσει τις γραμμές τους, ανέφερε μια πηγή.
Η απότομη αλλαγή της Honda στη δομή της συμφωνίας αντανακλά την αυξανόμενη ανυπομονησία της με τη Nissan σχετικά με τον ρυθμό των διαπραγματεύσεων, είπαν δύο άτομα.
Η Nissan αιφνιδιάστηκε από αυτή την κίνηση, δεδομένου ότι ήταν αντίθετη με το μνημόνιο που είχε συμφωνηθεί προηγουμένως, είπαν δύο από τους ανθρώπους. Στο εσωτερικό της Nissan, η πρόταση θεωρήθηκε ως «εξωφρενική» και προσβολή της αξιοπρέπειας της Nissan, της παλαιότερης αυτοκινητοβιομηχανίας, δήλωσε ένα άτομο.
Η Renault, ο μεγαλύτερος μέτοχος της Nissan, δήλωσε ότι, ενώ δεν ήταν μυημένη στις συζητήσεις, οι τελευταίες πληροφορίες έδειχναν ότι η συναλλαγή θα κατέληγε σε «εξαγορά της Nissan από τη Honda χωρίς πριμοδότηση ελέγχου για τους μετόχους της Nissan». Ένα τέτοιο αποτέλεσμα ήταν «μη αποδεκτό», δήλωσε η Renault, προσθέτοντας ότι θα «υπερασπιστεί σθεναρά» τα συμφέροντά της.
Δεν είναι σαφές τι, αν υπάρχει κάτι, θα μπορούσε να επαναφέρει τις αυτοκινητοβιομηχανίες στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων. Φαίνεται πιθανό ότι θα επανέλθουν στην αρχική τους συμφωνία να συνεργαστούν σε θέματα τεχνολογίας, είπαν τρεις από τις πηγές.
Η Nissan είναι ανοιχτή στη συνεργασία με νέους εταίρους, συμπεριλαμβανομένης της Foxconn, ανέφερε το Reuters. Η Foxconn δεν απάντησε σε αίτημα για σχολιασμό. Ο πρόεδρος της Foxconn Young Liu δήλωσε την Τετάρτη ότι στόχος της είναι να συνεργαστεί με τη Nissan και όχι να την εξαγοράσει.
Μέχρι στιγμής, η κυβέρνηση της Ιαπωνίας έχει δώσει ελάχιστα στοιχεία για το πώς βλέπει την κατάρρευση των συνομιλιών μεταξύ της Honda και της Nissan, ούτε αν θα ήταν ανοιχτή σε μια εξαγορά της Nissan από τη Foxconn, η οποία είναι επίσης ο κορυφαίος μέτοχος της εταιρείας καταναλωτικών ηλεκτρονικών Sharp Corp.