Οι γιορτές φεύγουν… οι φόροι έρχονται και το δημόσιο αναμένει να βάλει στα Ταμεία του πάνω από 20 δις ευρώ! Τώρα, κορυφώνεται το μπαράζ πληρωμών, που ξεκίνησε στο δεύτερο εξάμηνο του έτους.
Ο φόρος εισοδήματος και ο ΕΝΦΙΑ, θα κοστίσουν στους φορολογούμενους περί τα 6 δις ευρώ και τα τέλη κυκλοφορίας, ακόμα 1,1 δις ευρώ. Τα υπόλοιπα, αντιστοιχούν σε έμμεσους φόρους και περισσότερο από όλους, στον αυξημένο ΦΠΑ. Το ζητούμενο, για το οικονομικό επιτελείο, είναι μαζί με την «ένεση» εσόδων από τον Τουρισμό, να κρατηθεί η εισπραξιμότητα των φόρων σε υψηλά επίπεδα, όπως προβλέπεται και στο μνημόνιο. Πηγή ανησυχίας ενδέχεται να είναι η αύξηση των ληξιπρόθεσμων οφειλών και η υστέρηση εσόδων 513 εκατ. ευρώ στα έσοδα του Ιουλίου.
Από την στιγμή που μπήκε η χώρα στα μνημόνια, κάθε χρόνο οι φόροι όλο και αυξάνονται και τώρα που η φοροδοτική ικανότητα των φορολογούμενων έχει εξαντληθεί σε μεγάλο βαθμό, το αποτέλεσμα των αυξημένων υποχρεώσεων, φαίνεται να μεταφράζεται σε αύξηση των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο.
Συγκεκριμένα την ώρα που τα ληξιπρόθεσμα, έχουν προσεγγίσει επικίνδυνα τα 90 δις ευρώ, με νέα χρέη εντός του 2016 περί τα 6,5 δις, το Κράτος, ζητά 2,518 δις ευρώ περισσότερα έσοδα από το 2015!
Οι υψηλές απαιτήσεις των δανειστών για όλο και αυξανόμενα έσοδα και όλο και υψηλότερους στόχους για πρωτογενή πλεονάσματα, δεν συνοδεύονται από παράλληλη αύξηση του ΑΕΠ, με νέες επιχειρήσεις, νέες θέσεις εργασίας ή αυξημένη κατανάλωση, με αποτέλεσμα οι δείκτες των εσόδων να αυξάνονται μέσα από την αύξηση της φορολογίας και την περικοπή δαπανών του Δημοσίου!
Μισθωτοί και συνταξιούχοι που είναι και οι φορολογικές ομάδες που σηκώνουν συνήθως το βάρος των φόρων, μαζί με τους ελεύθερους επαγγελματίες και τις επιχειρήσεις καλούνται να πληρώσουν μέσα στους επόμενους 4,5 μήνες περί τα 21,8 δις ευρώ.
Από τον Σεπτέμβριο και μετά ακολουθούν οι επόμενες δύο διμηνιαίες δόσεις του φόρου εισοδήματος που απομένουν και οι πέντε ισόποσες μηνιαίες δόσεις του ΕΝΦΙΑ, που θα επιβαρύνουν τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς μέχρι και τον Ιανουάριο. Τον Δεκέμβριο, θα πρέπει να πληρωθούν και τα τέλη κυκλοφορίας, αλλά ο λογαριασμός, αναμένεται να έρθει στο taxis ένα μήνα νωρίτερα.
Η λίστα των φόρων:
Τον Σεπτέμβριο το Δημόσιο περιμένει 1,8 δις ευρώ, από την πρώτη δόση του ΕΝΦΙΑ που θα επιβαρύνει τους ιδιοκτήτες ακινήτων κατά 550 εκατ. ευρώ περίπου και η δεύτερη δόση του φόρου εισοδήματος, ύψους 1,2 δις ευρώ. Ο Σεπτέμβριος είναι και μήνας δείκτης, για την πορεία των εσόδων, καθώς μαζί με την εισπραξιμότητα των άμεσων φόρων, θα αξιολογηθούν και τα έσοδα από τον αυξημένο ΦΠΑ, που λόγω και της τουριστικής σεζόν αναμένονται αυξημένα. Το αυξημένο ενδιαφέρον επικεντρώνεται, στο πόσο θα έχουν επηρεαστεί τα έσοδα από την αύξηση του φόρου και την πτώση της κατανάλωσης.
Αμέσως μετά, τον Οκτώβριο ακολουθεί η δεύτερη δόση του ΕΝΦΙΑ άλλα 550 εκατ. ευρώ, τον Νοέμβριο έρχεται η τελευταία δόση του φόρου εισοδήματος, άλλα 1,2 δις ευρώ, η τρίτη δόση του ΕΝΦΙΑ άλλα 550 εκατ. ευρώ, δηλαδή σύνολο περίπου 1,75 δις ευρώ.
Κλείνοντας το 2016, ο Δεκέμβριος, εκτός από τα Χριστούγεννα, φέρνει την τέταρτη δόση του ΕΝΦΙΑ (550 εκατ. ευρώ) και τα τέλη κυκλοφορίας Ι.Χ. τα οποία αναμένεται να κυμανθούν κοντά 1,1 δις ευρώ.
Τα τέλη αναμένεται να είναι αρκετά διαφορετικά για το 2017, με το υπουργείο να έχει επεξεργαστεί σενάρια που περιλαμβάνουν ανάμεσα σε άλλα διαχωρισμό των Ι.Χ. ανάλογα με την ηλικία τους, δηλαδή το πότε ταξινομήθηκαν, με όριο το 2007. Αυτό θα φέρνει αύξηση των τελών κυκλοφορίας στα αυτοκίνητα μικρού και μεσαίου κυβισμού που κυκλοφόρησαν από το 2007 μέχρι και τον Νοέμβριο του 2010 και μείωση των τελών κυκλοφορίας για τα οχήματα κυκλοφορίας 2007-2010 με μεγάλους κινητήρες.
Τέλος, τον Ιανουάριο τελειώνουν οι φόροι του 2016, με την τελευταία δόση του ΕΝΦΙΑ (550 εκατ. ευρώ).
Όλες οι αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας
Τα πάνω-κάτω, έρχονται στα τέλη κυκλοφορίας για το 2017, που θα πληρώσουμε τον Δεκέμβριο και τα σενάρια δίνουν και παίρνουν για τις αλλαγές που ετοιμάζει το υπουργείο Οικονομικών. Με τα τέλη να βγαίνουν μετά την διαπραγμάτευση με τους δανειστές και οι αλλαγές να επηρεάζουν τα έσοδα, αναμένεται το σχέδιο του υπουργείου, να περάσει και από την «κρησάρα» του κουαρτέτου. Το σχέδιο που προκρίνεται είναι να μπει νέο ηλικιακό όριο για τον υπολογισμό των τελών. Με έτος «κλειδί» το 2007, η υλοποίηση αυτού του σχεδίου, θα έφερνε σημαντικές αλλαγές με αυξομειώσεις στα τέλη, ανάλογα την ηλικία και τον κυβισμό των οχημάτων.
Συγκεκριμένα, τα τέλη των ΙΧ με ημερομηνία κυκλοφορίας πριν από το 2007 θα πληρώνουν ανάλογα τον κυβισμό του οχήματός τους και όσοι έχουν ΙΧ με κυκλοφορία μετά το 2007 θα πληρώνουν με βάση τις εκπομπές ρύπων!
Η επιβάρυνση στο «πορτοφόλι»
Συγκεκριμένα, οι αλλαγές αυτές θα φέρουν αύξηση των τελών κυκλοφορίας στα αυτοκίνητα μικρού και μεσαίου κυβισμού που κυκλοφόρησαν από το 2007 μέχρι και τον Νοέμβριο του 2010, γιατί εκπέμπουν μεγάλες ποσότητες ρύπων και τα τέλη θα πάρουν την ανηφόρα.Από την άλλη πλευρά, μείωση στον λογαριασμό των τελών θα δουν όσοι έχουν τα οχήματα κυκλοφορίας 2007-2010 με μεγάλους κινητήρες.
Αυτό σημαίνει πως ο αριθμός των αυτοκινήτων που τα τέλη τους θα αυξηθούν, είναι πολύ μεγαλύτερος από αυτά στα οποία θα μειωθεί και εδώ φαίνεται και ο στόχος του οικονομικού επιτελείου, που δεν είναι άλλος από την αύξηση των εσόδων.
Όμως οι μειώσεις δεν γίνονται τυχαία, στην οδό Νίκης, εκτιμούν πως με μια σημαντική έκπτωση, μπορεί να ξεκινήσει ένα κύμα επιστροφής πινακίδων, που θα βάλει περισσότερα έσοδα στα ταμεία, τόσο από τον αυξημένο αριθμό τελών, όσο και από τους έμμεσους φόρους στα καύσιμα και την αγορά αυτοκινήτου.
Παραδείγματα νέων τελών
Για κυβισμό από 1.072 έως 1.357 κυβικά εκατοστά, η μείωση θα φτάσει τα 53 ευρώ για τα οχήματα που εκπέμπουν μέχρι 90 γραμμάρια ρύπων. Περισσότερο θα πληρώσουν όσοι έχουν οχήματα που εκπέμπουν πάνω από 120 γραμμάρια ρύπους, με επιβαρύνσεις από 10 ευρώ μέχρι και πάνω από 150 ευρώ. Για κυβισμό από 1.358 έως 1.548 κ.εκ., και ρύπους πάνω από 140 γραμμάρια ξεκινά η επιβάρυνση, ενώ από τα 160 γραμμάρια και πάνω οι επιβαρύνσεις ξεπερνούν τα 140 ευρώ.
Για 1.549 έως 1.738 κ.εκ. οι αυξήσεις θα ξεκινούν από τα 152 γραμμάρια. Για 1.739 έως 1.928 κ.εκ. υπάρχουν ελαφρύνσεις έως 160 γραμμάρια, ενώ από εκεί και πάνω ξεκινούν οι επιβαρύνσεις. Για 1.929 έως 2.357 κ.εκ., οι ελαφρύνσεις είναι σημαντικές ακόμη και για αυτοκίνητα που εκπέμπουν πάνω από 200 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα. Από 227 γραμμάρια και πάνω ξεκινούν οι αυξήσεις.