Ξεκίνησε η αντίστροφη μέτρηση για τη σταδιακή επανεκκίνηση των δρομολογίων των τρένων.

Η επιστροφή των τρένων στις ράγες θα γίνει, με προσεκτικά βήματα, από την προσεχή Τετάρτη, 22 Μαρτίου. Μέχρι να ολοκληρωθεί το σύστημα της τηλεδιοίκησης, θα γίνονται μειωμένα δρομολόγια, ενώ θα κινείται μια αμαξοστοιχία κάθε φορά σε σήραγγα. Επιπλέον, στο άμεσο διάστημα θα τεθεί σε λειτουργία ένα σύστημα διαρκούς επιτήρησης με ηλεκτρονικές κάμερες.

Μετά την ολοκλήρωση της συνεδρίασης του Συντονιστικού Κέντρου Ασφάλειας Σιδηροδρόμων, σε δηλώσεις του ο Γιώργος Γεραπετρίτης ανακοίνωσε ότι την επόμενη Τετάρτη 22 Μαρτίου ξεκινά η σταδιακή λειτουργία της σιδηροδρομικής γραμμής που διεκόπη μετά το δυστύχημα στα Τέμπη και τόνισε πως είναι σημαντικό να υπάρχει επανεκκίνηση με όρους απόλυτης ασφάλειας.

Ανά πενθήμερο θα προστίθενται γραμμές -Σε πλήρη ανάπτυξη πριν το Πάσχα

Την επόμενη Τετάρτη εκκινεί το νέο σταδιακό πλαίσιο για τη λειτουργία των τρένων και ανά πενθήμερο θα προστίθενται γραμμές, έτσι ώστε να υπάρξει πλήρης ανάπτυξη σε περίπου είκοσι πέντε μέρες, πριν από το Πάσχα.

«Θα ήθελα να επισημάνω, ιδιαίτερα, ότι έδωσα οδηγίες, με τον υφυπουργό, για συγκεκριμένα θέματα, τα οποία αφορούν την ασφάλεια, όπως είναι κατεξοχήν τα ζητήματα της πυρασφάλειας και της πυρανίχνευσης, όπως είναι, επίσης, η πιστή τήρηση του κανονισμού κυκλοφορίας», τόνισε ο κ. Γεραπετρίτης.

Ο υπουργός Επικρατείας πρόσθεσε πως «ήδη υπάρχει ένα εγκεκριμένο σχέδιο για τη διαχείριση κρίσεων από τον Δεκέμβριο του 2020 στους σιδηροδρόμους, το οποίο έχει προκύψει μετά από διαβούλευση με τους φορείς και με τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, κι αυτό θα πρέπει να τηρηθεί με απόλυτο σεβασμό».

Μία μόνο αμαξοστοιχία εντός των σηράγγων

Στο πλαίσιο ασφαλείας εντάσσεται πλέον και η κίνηση των τρένων στις σήραγγες, με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών να αναφέρει χαρακτηριστικά: «Ιδιαίτερη έμφαση ζήτησα στο ζήτημα της ασφάλειας των σηράγγων. Ειδικά για τις σήραγγες, πέρα από την αναγκαία αναβάθμιση η οποία θα πρέπει να υπάρξει, έχουμε στα πολύ άμεσα σχέδια και την αναβάθμιση της επιτήρησης με ηλεκτρονικές κάμερες. Επιπλέον, για το διάστημα έως ότου εγκατασταθεί πλήρως η τηλεδιοίκηση, θα υπάρχει, σε κάθε περίπτωση, μόνο μία αμαξοστοιχία εντός των σηράγγων, έτσι ώστε να διασφαλίζεται απολύτως η κίνηση στις σήραγγες, καθώς και κάθε άλλο μέτρο το οποίο είναι αναγκαίο για την αναβάθμιση του επιπέδου ασφάλειας».

Το πλαίσιο για την επανεκκίνηση του σιδηρόδρομου

Η επανεκκίνηση του σιδηροδρομικού δικτύου ξεκινάει από την Τετάρτη 22 Μαρτίου με ενισχυμένους κανόνες ασφαλείας. Σημειώνεται, όμως, ότι μετά το δυστύχημα των Τεμπών η κυβέρνηση είχε ανακοινώσει το πλαίσιο για την επιστροφή των δρομολογίων των τρένων. Σε αυτό περιλαμβάνονται:

Υποχρεωτικώς δύο σταθμάρχες σε κάθε σταθμό.

Μείωση του μεταφορικού έργου (μείωση συρμών-δρομολογίων ή μείωση σταθμών).

Καλύτερος συντονισμός στο πλαίσιο των σημερινών τεχνολογικών δυνατοτήτων.

Ταχεία ολοκλήρωση του έργου της τηλεδιοίκησης, μετά από επικοινωνία του πρωθυπουργού με τη γαλλική Alstom.

Ταχύτητες προσλήψεις προσωπικού για την ενίσχυση του ΟΣΕ.

Μεγαλύτερες ποινές για όσους κλέβουν καλώδια και προκαλούν δολιοφθορές στο σιδηροδρομικό δίκτυο.

Μετά και τις σημερινές δηλώσεις Γεραπετρίτη, στο πλαίσιο της επανεκκίνησης εντάσσονται:

  • Πιστή τήρηση του κανονισμού κυκλοφορίας
  • Κανόνες πυρασφάλειας και πυρανίχνευσης
  • Μόνο μία αμαξοστοιχία εντός των σηράγγων

Το χρονοδιάγραμμα της επανεκκίνησης

Ο σχεδιασμός για την επανεκκίνηση είναι ο εξής:

• 22.3.2023. Επανεκκίνηση:

◦ Προαστιακός Πειραιάς – Αθήνα – Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών - Αεροδρόμιο

◦ Προαστιακός Κάντζα – Λιόσια

◦ Προαστιακός Αθήνα – Οινόη – Χαλκίδα

◦ Θεσσαλονίκη – Φλώρινα

◦ Θεσσαλονίκη – Δράμα

◦ Αλεξανδρούπολη – Ξάνθη

◦ Αλεξανδρούπολη - Ορμένιο

◦ Κάτω Αχαΐα – Πάτρα

◦ Πάτρα – Ρίο

◦ Διακοφτό – Καλάβρυτα

◦ Ολυμπία – Πύργος – Κατάκολο

◦ Βόλος – Μηλιές

◦ Εμπορευματικά από Θεσσαλονίκη προς Ειδομένη και Προμαχώνα (1 ή 2 ζεύγη)

◦ Εμπορευματικά Θριάσιο – Θεσσαλονίκη (1 ή 2 ζεύγη ημερησίως)

• 27.3.2023. Επανεκκίνηση (επιπλέον):

◦ Προαστιακός Αθήνα – Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών – Κόρινθος – Κιάτο – Αίγιο

• 1.4.2023. Επανεκκίνηση (επιπλέον):

◦ InterCity Αθήνα – Θεσσαλονίκη (1 πρωινό ζεύγος)

◦ Προαστιακός Θεσσαλονίκη – Λάρισα

◦ Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα

◦ Λάρισα – Βόλος

◦ Λαμία – Στυλίδα

• 6.4.2023. Προσθήκη (κατόπιν αξιολόγησης συνθηκών):

◦ InterCity Αθήνα – Θεσσαλονίκη (1 ή 2 ζεύγη ημερησίως)

◦ Εμπορευματικά Θριάσιο – Θεσσαλονίκη (1 ή 2 ζεύγη ημερησίως)

• 11.4.2023. Προσθήκη (κατόπιν αξιολόγησης συνθηκών):

◦ Λοιπά δρομολόγια

Τουλάχιστον έως την οριστική παράδοση των έργων τεχνολογικής αναβάθμισης του δικτύου θα εφαρμόζονται, επιπλέον, τα ακόλουθα:

Α. Άμεση ενίσχυση ασφάλειας

• Κλειστοί 5 σταθμοί (θα λειτουργούν μόνο για επιβίβαση - αποβίβαση).

• Στελέχωση ανοικτών σταθμών με 2 σταθμάρχες.

• Μείωση ταχύτητας σε τμήματα που δεν καλύπτονται από σηματοδότηση σε 80 χλμ. και 100 χλμ. για προαστιακούς/εμπορευματικούς και επιβατικές αμαξοστοιχίες αντιστοίχως.

• Στελέχωση με 2 μηχανοδηγούς όλων των προαστιακών συρμών.

• Στελέχωση των προαστιακών συρμών με 1 συνοδό.

• Στελέχωση με 3 συνοδούς των InterCity Αθήνα - Θεσσαλονίκη έναντι των 2 που υπάρχουν σήμερα.

• Υπηρεσία Εσωτερικού Ελέγχου σε ΟΣΕ και Hellenic Train.

Β. Μηχανισμοί επίλυσης προβλημάτων

• Σταδιακή εγκατάσταση από την Hellenic Train καταγραφικού στις αμαξοστοιχίες με δυνατότητα καταγραφής επικοινωνιών καμπίνας μεταξύ των μηχανοδηγών και του προσωπικού κυκλοφορίας του ΟΣΕ (σταθμάρχες, ρυθμιστές κυκλοφορίας και τηλεδιοικητές).

• Δημιουργία Technical Help Desk με σκοπό την ανταλλαγή τεχνικών πληροφοριών μεταξύ των μηχανοδηγών και της τεχνικής βάσης για την άμεση επίλυση τεχνικών προβλημάτων κατά την πορεία ενός συρμού.

• Εξυπηρέτηση επιβατών σε σημαντικούς σταθμούς του σιδηροδρομικού δικτύου (ιδίως Αθήνα, Λάρισα, Θεσσαλονίκη, Λιανοκλάδι).

Γ. Διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού

• Ταχεία ολοκλήρωση πρόσληψης προσωπικού στον ΟΣΕ βάσει προγραμματισμού για το έτος 2022 που βρίσκεται σε εκκρεμότητα.

• Για λόγους ταχύτητας, από την υφιστάμενη προκήρυξη 2022 θα καλυφθεί και ο προγραμματισμός προσλήψεων 2023 για κρίσιμους τομείς συντήρησης, σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης και ηλεκτροκίνησης, καθώς και τεχνικού προσωπικού.

• Παραμονή των υπηρετούντων με δελτίο παροχής υπηρεσιών.

• Διερεύνηση δυνατότητας ανανέωσης συμβάσεων με το προσωπικό φύλαξης ισόπεδων διαβάσεων.

• Επαναξιολόγηση εκπαίδευσης και επανεκπαίδευσης κρίσιμου προσωπικού.

• Ενεργοποίηση ψυχολογικής υποστήριξης κρίσιμου προσωπικού ΟΣΕ και Hellenic Train από εξειδικευμένο ιατρικό προσωπικό.

Δ. Αναβάθμιση και επιτήρηση υποδομών

• Αυστηρή τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων για την ολοκλήρωση των έργων σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης του κύριου άξονα.

• Άμεση προκήρυξη διαγωνισμού για την ανάταξη και συντήρηση σηράγγων.

• Λειτουργία στον συντομότερο δυνατό χρόνο του συστήματος GSM-R στο τροχαίο υλικό για όλες τις επικοινωνίες εργαζομένων στο σιδηροδρομικό δίκτυο του ΟΣΕ, καθιστώντας δευτερεύον το σύστημα VHF.

• Αστυνομική προστασία υποδομών σε κρίσιμα σημεία του δικτύου.

Ε. Ρυθμιστικές παρεμβάσεις

• Δρομολόγηση επικαιροποίησης του Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας.

• Ποινική αναβάθμιση εγκλημάτων κλοπής και κλεπταποδοχής σιδηροδρομικού υλικού.

• Συμπερίληψη στα μέτρα στήριξης των οικογενειών των θανόντων από δεκαετία σε σιδηροδρομικά δυστυχήματα.

Τα δυο «στοιχήματα»

Ο κ. Γεραπετρίτης έχει δηλώσει ότι η επανεκκίνηση του σιδηροδρομικού δικτύου ύστερα από μεγάλο χρονικό διάστημα διακοπής δρομολογίων απαιτεί σειρά ενεργειών ώστε αυτά να ξεκινήσουν με όρους μέγιστης δυνατής ασφάλειας. Οι ενέργειες αυτές χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: επιθεώρηση υποδομών και έναρξη δρομολογίων.

Α. Επιθεώρηση υποδομών

Όταν διακόπτεται η κυκλοφορία των τρένων, εμφανίζονται προβλήματα στις υποδομές. Ειδικότερα, η σιδηροτροχιά οξειδώνεται και καλύπτεται από σκουριά, με αποτέλεσμα να χάνεται η συνεχής επαφή της γραμμής με τους τροχούς των τρένων. Έτσι, δεν ανιχνεύεται η θέση του τρένου από τον σηματοδότη. Για τον λόγο αυτόν πρέπει να κινηθεί δοκιμαστικά ένα τρένο ώστε να απομακρύνει τη σκουριά. Επιπλέον, στην επιφάνεια των γραμμών μπορεί να υφίστανται εμπόδια που δημιουργήθηκαν κατά τη διάρκεια διακοπής της κυκλοφορίας, όπως θραύση σιδηροτροχιάς, πέτρες, λάστιχα και φερτά από καθιζήσεις. Οπτικός έλεγχος και ειδικές δρεζίνες θα πρέπει να διατρέξουν το δίκτυο, ώστε να αρθεί κάθε εμπόδιο.

Η επιθεώρηση όλου του δικτύου υπολογίζεται να διαρκέσει περί τις 4 ημέρες.

B. Έναρξη δρομολογίων

Όταν έχει γίνει καθολική διακοπή δρομολογίων σε ένα σιδηροδρομικό δίκτυο για ικανό χρονικό διάστημα, μεγαλύτερο των 3 ημερών, η επανεκκίνηση γίνεται σταδιακά και σε βάθος χρόνου μερικών εβδομάδων. Κριτήρια για τον καθορισμό των φάσεων της σταδιακής επανεκκίνησης είναι: κοινωνικές ανάγκες, κυρίως σε δρομολόγια προαστιακού και περιαστικού χαρακτήρα που χρησιμοποιούνται από εργαζομένους· διεθνείς υποχρεώσεις για λειτουργία εμπορευματικών γραμμών· ανάγκες που συνδέονται με τον τουρισμό και συναφείς δραστηριότητες (π.χ. δρομολόγια Οδοντωτού).