Μετά από αρκετούς μήνες προεργασίας κι αφού στην πορεία προέκυψαν και αρκετές διαφωνίες το Υφυπουργείο Αθλητισμού ολοκλήρωσε το προσχέδιο του νέου αθλητικού νόμου το οποίο θα αποσταλεί άμεσα στα κόμματα και θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση.
Οι σημαντικότερες αλλαγές στις 177 σελίδες και τα 166 άρθρα του αθλητικού νομοσχεδίου είναι οι εξής:
Αυξημένες εξουσίες στον Υφυπουργό Αθλητισμού και στον Γενικό Γραμματέα Αθλητισμού
Με το σχέδιο του νέου αθλητικού νόμου, τόσο ο Υφυπουργός Αθλητισμού όσο και ο Γενικός Γραμματέας αποκτούν υπερεξουσίες. Από το κλείσιμο ενός σωματείου ή την άρση αναγνώρισης μίας Ομοσπονδίας μέχρι την αναβολή ή τη ματαίωση ενός αγώνα, όλες οι αποφάσεις λαμβάνονται από τους δύο συγκεκριμένους δύο ανθρώπους που πλέον έχουν την απόλυτη εξουσία.
Αγνωστο βέβαια είναι το ποια θα είναι η αντίδραση της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής και των Διεθνών Ομοσπονδιών των αθλημάτων, καθώς σε κάποιες περιπτώσεις ο ρόλος του Υφυπουργού κυρίως, είναι άκρως παρεμβατικός σε σημείο που μπορεί να θεωρηθεί ότι επηρεάζει την αυτονομία του αθλητικού κινήματος.
Απαγορεύεται ο δανεισμός αθλητών
Ο δανεισμός αθλητών καταργείται όχι μόνο στο ποδόσφαιρο, αλλά σε όλα τα αθλήματα ακόμα και σε επίπεδο ερασιτεχνών αθλητών.
Ο Υφυπουργός διακόπτει πρωταθλήματα
Ισχυροποιείται με το νέο νομοσχέδιο ο ρόλος του Υφυπουργού Αθλητισμού στο θέμα των επεισοδίων και της προστασίας της δημόσιας τάξης, καθώς εκτός από βαρύτατο πρόστιμο που μπορεί να φτάσει στο 1.000.000 ευρώ έχει το δικαίωμα για προληπτικούς λόγους, να απαγορεύει προσωρινά, για μία ή περισσότερες αγωνιστικές, τη διεξαγωγή συγκεκριμένων αγώνων, ή να διακόπτει οριστικά πρωταθλήματα ή άλλες διοργανώσεις.
Στα... μαλακά οι Ομοσπονδιάρχες
Παρά τα αντιθέτως λεγόμενα του Σταύρου Κοντονή, τελικά δεν είναι τόσο αυστηρές οι διατάξεις για όσους θέλουν να εκλέγονται στις Ομοσπονδίες, καθώς επιβάλλει μόνο δύο θητείες για τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου, αλλά αυτό συμβαίνει μόνο σε Ομοσπονδίες με 100 συλλόγους και πάνω, κάτι που σημαίνει πρακτικά για τις ΕΠΟ, ΕΟΚ, ΚΟΕ, ΕΟΠΕ, ΟΧΕ και ΣΕΓΑΣ, καθώς στα άλλα αθλήματα δεν υπάρχουν πάνω από 100 σωματεία.
Επίσης τους δίνει από τη ψήφιση του νόμου, μία ακόμα τετραετία, ακόμα και εάν έχουν συμπληρώσει τις δύο θητείες, κάτι που σημαίνει ότι όλοι ανεξαιρέτως έχουν ακόμα μία θητεία. Τέλος δεν τους απαγορεύει να είναι απλά μέλη του Δ.Σ...
Κεντρικό Σύστημα Ηλεκτρονικού Εισιτηρίου
Καθιερώνει άμεσα το Κεντρικό Σύστημα Ηλεκτρονικού Εισιτηρίου το οποίο θα συγκεντρώνει όλες τις πληροφορίες των επιμέρους συστημάτων Αθλητικών Εισιτηρίων που διαθέτουν οι ομάδες. Το Κεντρικό Σύστημα θα διαχειρίζεται όλες τις πληροφορίες για τους φιλάθλους που αγοράζουν εισιτήρια και θα έχει και τη λίστα των φυσικών προσώπων στα οποία έχει απαγορευθεί η είσοδος σε αθλητικές εγκαταστάσεις.
Για την εγκατάσταση, χρήση, λειτουργία και εν γένει διαχείριση του Κεντρικού Ηλεκτρονικού Συστήματος Εισιτηρίων υπεύθυνες είναι οι διοργανώτριες αρχές, δηλαδή η Super League και ο ΕΣΑΚΕ. Την Κεντρική Βάση Δεδομένων εποπτεύει το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού και έχει πρόσβαση η Ελληνική Αστυνομία. Επίσης από εδώ και πέρα ισχύει για όλες τις περιπτώσεις και όλους τους αγώνες, η κάρτα φιλάθλου και δεν θα εκδίδεται εισιτήριο δίχως αυτή.
Μόνο ιδιωτική ασφάλεια εντός των γηπέδων
Το αθλητικό νομοσχέδιο επιβάλλει η τήρηση της τάξης εντός των γηπέδων σε αγώνες πρωταθλήματος και κυπέλλου ποδοσφαίρου, μπάσκετ και βόλεϊ εντός των γηπέδων να γίνεται από ιδιωτικές εταιρείες φύλαξης (security) υπό την εποπτεία της Αστυνομίας, η οποία θα είναι υπεύθυνη για την τήρηση της τάξης κατά τις αθλητικές συναντήσεις εκτός των αγωνιστικών χώρων.
Υπεύθυνοι ασφαλείας
Σε κάθε αθλητική Ομοσπονδία ομαδικών αθλημάτων και σε επαγγελματικό σύνδεσμο, συστήνεται Γραφείο Ασφαλείας Γηπέδων, ενώ οι διοργανώτριες αρχές αθλητικών συναντήσεων και τα Αθλητικά Σωματεία και οι Α.Α.Ε. ορίζουν υπεύθυνο ασφαλείας αγώνων. Επίσης θεσπίζεται και γραφείο ασφαλείας γηπέδων .
Γίνεται επαγγελματική η διαιτησία
Για τα επαγγελματικά πρωταθλήματα θεσπίζεται επαγγελματική διαιτησία με τον σχετικό κανονισμό να πρέπει να τον δημιουργήσει μέσα σε τρίμηνο η αρμόδια Ομοσπονδία και να ξεκινήσει η εφαρμογή από το αμέσως επόμενο επαγγελματικό πρωτάθλημα. Βέβαια στην παρούσα περίπτωση εάν υποθέσουμε ότι ο νόμος ψηφιστεί ακόμα και ως τα τέλη Ιουλίου είναι αμφίβολο εάν προλαβαίνει να εφαρμοστεί στο επόμενο ποδοσφαιρικό πρωτάθλημα της Super League καθώς αρχίζει στα τέλη Αυγούστου.
Αθλητικές Ανώνυμες Εταιρείες
Μέσα στο τρίμηνο από την ψήφιση του νόμου καταργούνται τα Τμήματα Αμειβομένων Αθλητών και γίνονται Αθλητικές Ανώνυμες Εταιρείες ενώ επαγγελματικά πρωταθλήματα ορίζονται η Α' και η Β' Εθνική στο ποδόσφαιρο και οι πρώτες κατηγορίες στο μπάσκετ και στο βόλεϊ.
«Δεύτερες ομάδες» αλλά με προυποθέσεις
Ηταν γνωστό από πριν ότι ο Σταύρος Κοντονής θα έδινε το δικαίωμα για δημιουργία δεύτερων ομάδων. Ετσι οι Αθλητικές Ανώνυμες Εταιρείες μπορούν να δημιουργήσουν δεύτερες ομάδες, που θα παίζουν σε πρωταθλήματα, θα είναι, όμως , ερασιτεχνικές με αθλητές ως 19 ετών και δεν θα έχουν το δικαίωμα να ανεβαίνουν στις αντίστοιχες πρώτες κατηγορίες.
Τακτικοί δικαστές στην ΕΠΟ
Ειδικό άρθρο υπάρχει στο νομοσχέδιο για την ΕΠΟ με το οποίο αναφέρεται κατηγορηματικά ότι στην Πρωτοβάθμια Πειθαρχική Επιτροπή, στην Επιτροπή Δεοντολογίας, στην Επιτροπή Εφέσεων και στο Διαιτητικό Δικαστήριο τη σύνθεση τους απαρτίζουν τακτικοί δικαστές!
Εκτός στοιχήματος οι ύποπτες ομάδες
Σε περίπτωση που σε μία σεζόν ομάδα συμπεριληφθεί τρεις τουλάχιστον φορές σε εκθέσεις υπόπτων για χειραγώγηση αγώνων, η ομάδα αυτή, μετά από σχετική απόφαση της Επιτροπής Επαγγελματικού Αθλητισμού, παύει να συμπεριλαμβάνεται στα έντυπα «Παιχνιδιών Στοιχημάτων Προκαθορισμένης Απόδοσης» της ΟΠΑΠ Α.Ε. ή σε αντίστοιχα παιγνίδια προκαθορισμένης απόδοσης οποιασδήποτε εταιρείας που παρέχει δυνατότητα στοιχηματισμού από τη χώρα μας.
Απαγόρευση για στοιχηματισμό!
Τέλος το στοίχημα για όλους καθώς απαγορεύεται ο στοιχηματισμός σε αγώνες ή άλλα γεγονότα του αθλήματος στο οποίο δραστηριοποιούνται , αθλητών που συμμετέχουν σε επαγγελματικά πρωταθλήματα ή σε οποιουσδήποτε αγώνες που συμπεριλαμβάνονται σε δελτία στοιχήματος, προπονητών, μελών αθλητικών Ενώσεων, Ομοσπονδιών και επαγγελματικών συνδέσμων, μετόχων Α.Α.Ε. με ποσοστό 5% και άνω και μελών διοίκησης αυτών. Ακόμα, όμως, δεν έχουν οριστεί οι συνέπειες που θα έχουν εάν συμβεί κάτι τέτοιο και τι τιμωρία τους επιβληθεί!
Φυσικά το προσχέδιο θα τεθεί σε διαβούλευση πριν κατατεθεί στη Βουλή. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι μπορεί να υπάρξουν αλλαγές, είτε στο πλαίσιο του δημόσιου διαλόγου, είτε κατά τη συζήτηση στη Βουλή, πριν γίνει νόμος του Κράτους...