Διπλάσιος ο ΦΠΑ στο καλάθι της νοικοκυράς σε σχέση με την Ευρώπη! Απλησίαστες οι τιμές για πολλά τρόφιμα, που ανεβάζουν τον λογαριασμό στα σούπερ-μάρκετ και μαζί με την κρίση στην Οικονομία, αναγκάζουν τους καταναλωτές να στερηθούν ακόμα και βασικά αγαθά!
Σύμφωνα με έκθεση του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) και μετά από σύγκριση των τιμών σε 20 υποκατηγορίες προϊόντων δείχνει ότι και οι τρεις χώρες έχουν σημαντικά ακριβότερο μέσο καλάθι από την Ελλάδα, 9% η Ισπανία, 35% η Γαλλία και 33% η Αγγλία.
Αυτό λόγω της μεγάλης διαφοράς που έχει ο χαμηλός ΦΠΑ ανά χώρα. Αντίθετα, στην Ελλάδα αυτός ο ΦΠΑ τον Ιούνιο 2016 είναι 13% και 24% για συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων, κάποιες από τις οποίες συμμετέχουν στο δείγμα της έρευνας, όπως είναι τα έλαια, ο καφές, τα γλυκά, τα σνακς και τα αρτοποιήματα. Ο ΦΠΑ είναι σημαντικά υψηλότερος από την Αγγλία (0%) και τη Γαλλία (10% και 5,5%) και την Ισπανία (10% και 4%), αλλά και τις περισσότερες χώρες της ΕΕ!
Όπως δείχνουν τα αποτελέσματα της έρευνας, οι αλλαγές του τελευταίου 12μηνου στον ΦΠΑ έχουν αυξήσει σημαντικά το βάρος του φόρου σε σχέση με το παρελθόν και συγκριτικά με τις άλλες τρεις εξεταζόμενες χώρες.
Αν εξετάσουμε τους συντελεστές του 2012, ο μέσος ΦΠΑ για το τυπικό καλάθι των 20 προϊόντων ήταν 12.5%, το 2016 ο μέσος ΦΠΑ ως ποσοστό τιμής για το ίδιο τυπικό καλάθι προϊόντων είναι 17.3%, σχεδόν ο διπλάσιος από τις άλλες χώρες (21.1%).
Η βασική διαφορά είναι ότι τρόφιμα που στην Ελλάδα υπάγονται στον υψηλό συντελεστή ΦΠΑ με 24% στις υπόλοιπες χώρες υπάγονται στον χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ, ο οποίος είναι κα χαμηλότερος του ελληνικού με 5,5%, 4% ή ακόμα και 0%, ενώ όπως προαναφέρθηκε τόσο ο υψηλός, όσο και ο χαμηλός συντελεστής ΦΠΑ είναι υψηλότεροι στην Ελλάδα των τριών χωρών.
Όμως εκτός από τον φόρο, στην έρευνα τονίζεται πως υπάρχουν και άλλοι παράγοντες που δημιουργούν την διαφορά στην τιμή. Ανάμεσα σε άλλους είναι, η απόσταση της χώρας από τα παραγωγικά κέντρα και τα αντίστοιχα κόστη, πολυπλοκότητα της γεωγραφίας της κάθε χώρας (π.χ. οδικό δίκτυο, νησιά κλπ), το μέγεθος της αγοράς και αντίστοιχες οικονομίες κλίμακας στις προμήθειες των προϊόντων, το ισοζύγιο εξαγωγών-εισαγωγών σε σχέση με τα τρόφιμα και τις πρώτες ύλες παρασκευής τους, τα διάφορα κόστη παραγωγής (ενέργεια, πρώτες ύλες, μισθολογικό κόστος, χρηματοοικονομικό κόστος, γραφειοκρατία) κ.α.