Οι επιχειρήσεις του κλάδου καλούνται να αντεπεξέλθουν και να προσαρμοστούν σε μια ρευστή αγορά, με αναταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα και μεταβολές που παγιώνονται στις καταναλωτικές τάσεις. 

Σε μια εποχή μεγάλων προκλήσεων, η Βιομηχανία Τροφίμων και Ποτών, τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς, βρίσκεται αντιμέτωπη με σημαντικές αλλαγές. Οι επιχειρήσεις του κλάδου καλούνται να αντεπεξέλθουν και να προσαρμοστούν σε μια ρευστή αγορά, με αναταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα και μεταβολές που παγιώνονται στις καταναλωτικές τάσεις. 

Του Ιωάννη Γιώτη (*) 

Ταυτόχρονα, οι αυξανόμενες πιέσεις στον τομέα της χρηματοδότησης και της ενέργειας καθώς και στις πρώτες ύλες, σε συνδυασμό με τον πληθωρισμό που σημειώθηκε το προηγούμενο διάστημα, δημιούργησαν ένα σύνθετο και απαιτητικό περιβάλλον. Πολλές επιχειρήσεις, μικρότερες και μεγαλύτερες, οδηγήθηκαν κατά συνέπεια σε στρατηγικές αναπροσαρμογές και αναστοχασμό, ξεκλειδώνοντας ωστόσο νέες ευκαιρίες για την εξέλιξη του κλάδου.  

Στην Ελλάδα, σε πείσμα των προκλήσεων αυτών, η Βιομηχανία Τροφίμων και Ποτών παραμένει βασικός πυλώνας της Οικονομίας. Αποτελεί τον μεγαλύτερο εργοδότη στη μεταποίηση, προσφέροντας 163.000 άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας, ενώ κατέχει ηγετική θέση στην οικονομική δραστηριότητα της χώρας, με κύκλο εργασιών 17 δισ. ευρώ. Η στρατηγική της σημασία είναι προφανής, όχι μόνο για την εγχώρια απασχόληση αλλά και για την ενίσχυση των εξαγωγών οι οποίες αγγίζουν σήμερα τα 7 δισ. ευρώ, αποτελώντας σημαντικό μοχλό ανάπτυξης. Παρά τις υγιείς βάσεις που θωράκισαν την ανθεκτικότητα της Βιομηχανίας Τροφίμων και Ποτών κατά την προηγούμενη χρονιά, το μέλλον του κλάδου - όπως και το μέλλον της αγοράς γενικότερα - καθορίζεται σε μεγάλο βαθμό από τις νέες τάσεις. Η βιωσιμότητα παραμένει ψηλά στην ατζέντα.

Η ζήτηση για πιο υγιεινές και ισορροπημένες διατροφικές επιλογές αυξάνεται αισθητά, ενώ οι καταναλωτές είναι πιο ενημερωμένοι και απαιτητικοί όσον αφορά την ταυτότητα, την ασφάλεια και την ποιότητα των προϊόντων. 

Μάλιστα, η στροφή προς πιο υγιεινές διατροφικές συνήθειες ενισχύεται από πρωτοβουλίες, όπως η στρατηγική «Farm to Fork» της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που στοχεύει στην προώθηση υγιεινών και βιώσιμων διατροφικών προτύπων σε ολόκληρη την Ευρώπη. Αυτή η τάση αναδεικνύει την ανάγκη των επιχειρήσεων να ενσωματώσουν πρακτικές περισσότερες βιωσιμότητας, όπως η ανασύνθεση στις στρατηγικές τους, προσφέροντας πιο υγιεινές επιλογές στους καταναλωτές ενώ ταυτόχρονα εστιάζουν στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος.  

Παράλληλα, ψηφιακές λύσεις, όπως η τεχνητή νοημοσύνη (ΑΙ) και η αυτοματοποίηση, επιτρέπουν πλέον την ενίσχυση της εφοδιαστικής αλυσίδας σε κάθε στάδιο, ενώ παράλληλα συμβάλλουν απτά στην αποτελεσματική διαχείριση των πόρων. Επιπλέον, φαίνεται ότι οι επιχειρήσεις που υιοθετούν στρατηγικές Omnichannel, συνδυάζοντας φυσικά και ψηφιακά κανάλια πωλήσεων, ανταποκρίνονται καλύτερα στις αυξανόμενες απαιτήσεις, προσφέροντας ευελιξία και δυνατότητες γρήγορης προσαρμογής στις συνθήκες που διαμορφώνονται. 

Σε αυτό το απαιτητικό περιβάλλον ο Σύνδεσμος Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ) διαδραματίζει κρίσιμο ρόλο στην υποστήριξη των επιχειρήσεων του κλάδου. Ως συνδετικός κρίκος μεταξύ των επιχειρήσεων και των θεσμικών φορέων, παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις και καταγράφει τις τάσεις και τα νέα ζητούμενα της αγοράς. Παράλληλα, προωθεί τη βιώσιμη ανάπτυξη, την καινοτομία και τον ψηφιακό μετασχηματισμό, συμβάλλοντάς ας στη διαμόρφωση πολιτικών που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα του κλάδου και ενθαρρύνει την υιοθέτηση βέλτιστων πρακτικών, τόσο στην παραγωγή όσο και στη διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας, για τη διαμόρφωση ενός ισχυρού και βιώσιμου μέλλοντος για τη Βιομηχανία Τροφίμων και Ποτών στην Ελλάδα.  

Στον ΣΕΒΤ, αναγνωρίζουμε ότι η Ελληνική Βιομηχανία Τροφίμων και Ποτών και το Λιανεμπόριο αποτελούν ισχυρούς κρίκους στην εφοδιαστική αλυσίδα. Τοποθετώνταςς πάντα στο κέντρο τους καταναλωτές και αναπτύσσοντας στρατηγικές που εστιάζουν στην αξιοποίηση των νέων τάσεων, μπορούν από κοινού να ενισχύσουν περαιτέρω την εγχώρια και διεθνή αγορά, οδηγώντας τον κλάδο σε μια νέα εποχή ανάπτυξης και προοπτικής. 

* O Ιωάννης Γιώτης είναι πρόεδρος ΔΣ του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων