Αν δεν είστε εξοικειωμένοι με τo hashtag (#Instagram vs reality) θα σας το εξηγήσω ευθύς αμέσως. Πρόκειται για μια ψηφιακή απομυθοποίηση όσων παρουσιάζονται στο Instagram. Όλοι, σχετικοί και άσχετοι, γνωρίζουμε πως εκεί η πραγματικότητα είναι τουλάχιστον ωραιοποιημένη και πολλές φορές εντελώς αναληθής.
Όμως το Instagram και τα hashtags αποτελoύν ένα εξαιρετικό εργαλείο διεθνούς προώθησης, ειδικά για τον τουρισμό για αυτό και η Ελλάδα είναι υποδειγματικά ενεργή στη συγκεκριμένη social media platform. Αλλά όχι πάντα για καλό…
Φέτος είναι μια χρονιά που ελληνικοί προορισμοί φιγουράρουν υπό το συγκεκριμένο hashtag αν και είναι η χρονιά που η Ελλάδα έχει υπερβολικά μεγάλη ζήτηση από επισκέπτες του εξωτερικού. Μια συγκυρία που ήδη μας έχει φέρει αντιμέτωπους με υψηλότατες τιμές για διαμονή και σίτιση.
Ας ξεκαθαρίσουμε όμως πριν την υπόλοιπη ροή του κειμένου τις δύο λέξεις που ακούγονται και γράφονται κατά κόρον φέτος το καλοκαίρι και έχουν αποτελέσει το μήλον της έριδος σε συζητήσεις. Υπερεκτιμημένο και υπερκοστολογημένο.
Στις οικονομικές επιστήμες και συγκεκριμένα στο marketing υπηρεσιών που μας αφορά στην προκειμένη, υπάρχει ένας δείκτης που καθορίζει τα πάντα είναι ας πούμε το Ιερό Δισκοπότηρο για τις υπηρεσίες: ικανοποίηση του πελάτη.
Ικανοποίηση του πελάτη είναι το αποτέλεσμα μιας καλά ενορχηστρωμένης υπηρεσίας από άποψη ποιότητας, διαδικασίας παροχής και κοστολόγησης της ή καμιά φορά και προώθησης της. Όταν η ικανοποίηση του πελάτη είναι χαμηλή, τότε κυρίως κάτι από τα πρώτα τρία συστατικά δεν είναι στο επίπεδο που θα έπρεπε, και όταν είναι η τιμή αυτή που έχει ξεφύγει από την παραπάνω εξίσωση, τότε μιλάμε για υπερκοστολογημένη υπηρεσία ή overpriced. Επίσης για να καταλάβουμε την λέξη υπερεκτιμημένο θα μπορούσαμε να μεταφράσουμε ακριβώς την λέξη overrated. Αυτή σημαίνει υπερβολικά θετικά αξιολογημένη.
Όσο περισσότεροι λοιπόν τουρίστες από το εξωτερικό, γνωρίζουν τους διαβόητους αυτούς προορισμούς, τόσες περισσότερες πιθανότητες υπάρχουν να διαπιστώσουν την υπερεκτιμημένη τους επιλογή. Και έτσι στα social media θα βρει κανείς influencers που εκτός από τις ειδυλλιακές Instagram φωτογραφίες ή ig pics, αναρτούν και σχετικές διαφωτιστικές δημοσιεύσεις.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα τα δυο videos που ακολουθούν από επισκέπτριες της Σαντορίνης που τόσο απογοητεύτηκαν ώστε να μπουν στο κόπο να φτιάξουν ολόκληρα videos σχετικά με το πόσο υπερεκτιμημένο και υπερκοστολογημένο είναι το νησί. Τα videos αυτά έχουν χιλιάδες views στο YouTube.
Αναφέρονται στο κόστος που δεν αναλογεί στην ποιότητα, και στον πάρα πολύ κόσμο που το ειδυλλιακό των τοπίων κάπως το καταστρέφει.
Επίσης σε άλλο άρθρο παλαιότερο αναφέρεται και η Αθήνα ως απογοητευτικός προορισμός και εδώ που τα λέμε πέρα από τα αρχαία τι άλλο να απολαύσει κανείς στην Αθήνα;
Το ναυάγιο της Ζακύνθου επίσης έχει αναφερθεί ως ιδιαίτερα ωραιοποιημένο σημείο και σε αυτό το άρθρο ανάμεσα σε άλλους προορισμούς φαίνεται και για το ναυάγιο της Ζακύνθου η διαφορά από το Instagram στην πραγματικότητα.
Μια Ελληνίδα ωστόσο που απλά της αρέσει να λέει αλήθειες, μπορεί να σας καταθέσει ακόμη περισσότερες περιπτώσεις και με μεγάλη ευκολία.
Κουφονήσια: Ένας πραγματικά υπέροχος προορισμός αλλά με καταλύματα που δεν αξίζουν τις χρεώσεις 4άστερων ξενοδοχείων και με περιορισμένη χωρητικότητα σαν νησί. Οπότε όταν θα πας και θα είσαι ο ένας πάνω στον άλλον, σε παραλίες και σε ταβέρνες ενώ θα έχεις πληρώσει το δωμάτιο των 50 ευρώ 150, πως είναι δυνατόν να φύγεις ικανοποιημένος; - ΥΠΕΡΚΟΣΤΟΛΟΓΗΜΕΝΟ
Άνδρος και Τήνος: Ωραίο φαγητό, λογικές τιμές, αλλά πρέπει να κάνεις τάμα στην Παναγία για να μην σε πιάσει ο αέρας. Αλλιώς μπάνιο το ξεχνάς! Και περνάς φίνα με φαγητό και ποτό δίπλα στη θάλασσα ενώ είχες πάει για καλοκαιρινές διακοπές με μπάνιο στη θάλασσα. - ΥΠΕΡΕΚΤΙΜΗΜΕΝΟ
Ρόδος και Κέρκυρα: Γιατί να πάω σε νησιά που κυκλοφορώντας στο κέντρο τους νομίζω πως είμαι στην πόλη; - ΥΠΕΡΕΚΤΙΜΗΜΕΝΟ
Tζιά: Tι να σας πω δεν έχω πάει, αλλά ούτε και πρόκειται. Ένα μικρό νησί ιδιαίτερα υπερεκτιμημένο χωρίς πολλές ξενοδοχειακές μονάδες παραθαλάσσιες και γεμάτο σε suites που σημαίνει περνάς την πόρτα και πληρώνεις από 200 ευρώ και πάνω. Και για ποιόν λόγο ακριβώς να το κάνεις αυτό στην Κέα ας μου εξηγήσει κάποιος.- ΥΠΕΡΚΟΣΤΟΛΟΓΗΜΕΝΟ
Για τη Μύκονο έχουν φροντίσει πολλοί άλλοι να υπερθεματίσουν αλλά και να την κάνουν παγκόσμιο βούκινο, πριν από εμένα, για την κοστολόγηση των υπηρεσιών που είναι πραγματικά από άλλο πλανήτη και πιθανά όσοι τις πληρώνουν, βρίσκονται υπό την επήρεια… γενικότερα, αλλά και για την ποιότητα του κόσμου που πλέον την επισκέπτεται. - ΥΠΕΡΚΟΣΤΟΛΟΓΗΜΕΝΟ
Σε γενικές γραμμές στα ελληνικά νησιά αυτό το στυλ της πλεκτής καρεκλίτσας με το τραπεζάκι που παλαντζάρει αν δεν του βάλεις χαρτάκι από κάτω, θεωρείται γραφικό και όμορφο, κάτι που αδυνατώ να κατανοήσω.
Βεβαίως και στα περισσότερα δημοφιλή νησιά υπάρχουν και οι πιο κοσμοπολίτικες και αναβαθμισμένες επιλογές, μόνο που το άτομο θα κοστίσει περισσότερο από το Four Seasons στην Place Vendome.
Επίσης φέτος με το ύψος των τιμών σε ακτοπλοϊκά, διαμονή και σίτιση, κανείς μπορεί να αφήσει πίσω του την φρενίτιδα των υπερκοστολογημένων ελληνικών νησιών και να επισκεφτεί μια από τις υπόλοιπες 21 καλύτερες παραλίες της Ευρώπης σύμφωνα με το έγκυρο και αξιοσέβαστο Condé Nast Traveler, το οποίο έχει συμπεριλάβει μόνο 4 από την Ελλάδα (και μια από αυτές το Ναυάγιο στη Ζάκυνθο που θεωρείται από άλλους υπερεκτιμημένο – και όχι υπερκοστολογημένο - και προσωπικά θα συμφωνήσω 100%)
Είναι κοινό μυστικό πως η βασική βιομηχανία της Ελλάδας, αυτή του τουρισμού έχει στους κόλπους της πολλούς μη καταρτισμένους επιχειρηματίες, εμπειρικούς να το πούμε αλλιώς. Είναι ένα δεδομένο που εξηγεί σε μεγάλο βαθμό την εκτός πραγματικότητας εμπορική πολιτική και την σε πολλές περιπτώσεις μη ικανοποίηση του πελάτη, που χαρακτηρίζει τον κλάδο.
Αν φύγουμε από τα trends και σκεφτούμε με περισσότερο ποιοτικά κριτήρια πάντως θα επιλέξουμε προορισμούς όπως Πάτμο, Σίφνο, Νάξο (οριακά ίσως γιατί φέτος είναι ιδιαίτερη χρονιά) Κρήτη ή και Ελαφόνησο (οριακά επίσης).
Ποια είναι αυτά τα ποιοτικά στοιχεία, πρόσβαση σε όμορφες παραλίες, η παραμονή στις παραλίες να μπορεί να γίνει τουλάχιστον πολιτισμένα, αυθεντικότητα τοπίων και επιλογών διασκέδασης, σχέση ποιότητας - τιμής (αυτό δεν σημαίνει πως είναι φθηνά), επιλογές σε καταλύματα διαφόρων προδιαγραφών. Αυτοί οι προορισμοί αξίζει να διαφημιστούν ως ελληνικοί μήπως και μπορέσει η Ελλάδα να αντιστρέψει την πιθανή μελλοντική της αποδόμηση.
Η δική μου εκτίμηση ωστόσο είναι πως φέτος ο Βασιλιάς που λέγεται Ελλάδα είναι γυμνός, και όλοι ξέρουμε το τέλος αυτού του παραμυθιού.
Ακολουθήστε το Lykavitos.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις