Η αναταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα συνεχίζεται, λόγω των επιθέσεων από τους αντάρτες Χούθι της Υεμένης, ενώ οι επιπτώσεις έχουν αρχίσει να ποσοτικοποιούνται και να απειλούν το παγκόσμιο εμπόριο, την αντιπληθωριστική και επιτοκιακή πολιτική.

Χθες, ο Πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, Βασίλης Κορκίδης, έστειλε μια επιστολή-"βόμβα" στον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και στους υπουργούς Εθνικής Οικονομίας-Οικονομικών και Ανάπτυξης, Κωστή Χατζηδάκη-Νίκο Παπαθανάση και Κώστα Σκρέκα, αντίστοιχα. Ο κ. Κορκίδης επισημαίνει ότι έρχονται μεγάλες αυξήσεις, καθυστερήσεις στην παράδοση προϊόντων ή ακόμη και ελλείψεις στην εφοδιαστική αλυσίδα. Το πρόβλημα έχει αρχίσει να φαίνεται και θα "φουντώσει" προσεχώς. Γι αυτό απαιτούνται μέτρα σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο.

Ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ ζητεί μέσω της επιστολής του προς την κυβέρνηση, να μεσολαβήσει σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, για την άμεση επιβολή πλαφόν στα ναύλα, ώστε να ανακοπεί ένα νέο ισχυρό κύμα ανατιμήσεων στην αγορά, λόγω παράκαμψης των Στενών του Σουέζ και επιλογής του περίπλου της αφρικανικής ηπείρου. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία που κοινοποίησαν διεθνείς και ελληνικοί ναυτιλιακοί οίκοι για το πρώτο δεκαπενθήμερο του 2024 οι μηνιαίες αυξήσεις στα ναύλα, δείχνουν ήδη τριπλασιασμό για τα λιμάνια της Μεσογείου και διπλασιασμό  για τα λιμάνια της Βόρειας Ευρώπης!

Ειδικά για τον Λιμένα Πειραιώς, τα στοιχεία του πρώτου δεκαπενθημέρου του 2024 δείχνουν μειώσεις σε όλα τα επίπεδα κατά 45% στα έμφορτα εμπορευματοκιβώτια εισαγωγής, 14% στα έμφορτα εξαγωγής και 20% στις μεταφορτώσεις!

Δηλαδή, αν συνεχιστεί αυτή η κατάσταση, σε λίγο καιρό στις τεράστιες εγκαταστάσεις του Ικονίου στο Πέραμα, η Cosco και οι εργαζόμενοι θα... αγναντεύουν τη θάλασσα και θα παίζουν... τάβλι! Βέβαια, πρέπει να σημειωθεί ότι το πρόβλημα το έχουν ευρύτερα και οι Κινέζοι, οι οποίοι βλέπουν ότι η επένδυση τους αυτή τη στιγμή δέχεται πίεση στην Ελλάδα, αλλά ταυτόχρονα, λόγω της παγκόσμιας αναταραχής θα... βογκήξει και η οικονομία τους. Ειρήσθω εν παρόδω, σημειώνεται ότι η Κίνα παρουσίασε πέρυσι τους χαμηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης από το 1990, με ποσοστό 5,2%!

Ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ προτείνει να μην επιβάλλονται δασμολογικές και φορολογικές επιβαρύνσεις στο 100% των σημερινών και συνεχώς αυξανόμενων ναύλων. Προτείνει δε, τη μείωση του ποσοστού που αντιστοιχεί στα μέσα επίπεδα των ναύλων που θα καταβάλλονταν αν τα πλοία διέρχονταν κανονικά από τη Διώρυγα του Σουέζ, εφαρμόζοντας ένα είδος πλαφόν στις επιβαρύνσεις, με βάση τις τιμές της 12ης Δεκεμβρίου 2023 και για όσο θα είναι σε εξέλιξη η εμπόλεμη κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα.

Τι σημαίνουν τα προαναφερόμενα; Η εκτίναξη των ναύλων και των ασφαλίστρων για τα εμπορεύματα διαμορφώνουν υψηλότερη αξία επί της οποίας θα υπολογιστεί υψηλότερο ποσό ΦΠΑ. Άρα, θα γίνουν μεγάλες και πολύ αισθητές ανατιμήσεις σε αγαθά και τον τελικό λογαριασμό θα τον πληρώσει ο καταναλωτής. Ήδη, η ευρωπαϊκή αγορά θεωρείται πολύ επιβαρυμένη από τον πληθωρισμό και μια διπλή κρίση στο διεθνές εμπόριο και στις τιμές των προϊόντων, θα μπορούσε να οδηγήσει σε μεγάλες ανατροπές στο μέτωπο της ακρίβειας και μάλιστα σε προεκλογική περίοδο, λόγω Ευρωεκλογών ή εθνικών εκλογών σε κάποιες χώρες.

Γιατί όλοι πρέπει να γνωρίζουμε πως ό,τι συμβαίνει σε ευαίσθητες περιοχές του πλανήτη, έχει άμεσο αντίκτυπο στην τσέπη μας. Επιπλέον, πρέπει να γνωρίζουν οι απανταχού θαυμαστές ανταρτών, τρομοκρατών, του Ιράν, των Χούθι ή του Πούτιν, ότι οι μεγάλες... αγάπες συνδέονται και με το γνωστό ρητό "σκάσε και πλήρωνε"...

Συναγερμός για πληθωρισμό και επιτόκια λόγω... ανατροπών

Όλα τα παραπάνω συμβαίνουν τη στιγμή, που η αντιπληθωριστική πολιτική των αναπτυγμένων οικονομιών είχε βρει τον... δρόμο της, σημαίνοντας ταυτόχρονα και την αντίστροφη μέτρηση για την αποκλιμάκωση των επιτοκίων. Όμως, φαίνεται ότι τα δεδομένα έχουν αλλάξει.

Η αποκλιμάκωση των επιτοκίων στις ΗΠΑ μπορεί να αργήσει και στην Ευρωζώνη μπορεί να αργήσει και να είναι βραδύτερη. Πάντως, χθες από το Νταβός, η επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας Κριστίν Λαγκάρντ, δήλωσε ότι μέσα στο καλοκαίρι θα ξεκινήσουν οι μειώσεις επιτοκίων. Οι αγορές περίμεναν στην αρχή 6 μειώσεις επιτοκίων του ευρώ φέτος κατά 0,25% η κάθε μία, αλλά τώρα, το σενάριο περιλαμβάνει τέσσερις.

Γι' αυτό και το κλίμα στα ευρωπαϊκά χρηματιστήρια και στη Wall Street εξακολουθεί να είναι νευρικό, ωθώντας υψηλότερα τα επιτόκια των ομολόγων και συμπιέζοντας τις αποτιμήσεις των μετοχών. Ολοένα και περισσότερο οι επενδυτές μειώνουν τις θέσεις τους και περιμένουν να περάσει η μπόρα ή να έρθει άλλο χαμηλό... βαρομετρικό, που μπορεί να οδηγήσει σε χειρότερες καταστάσεις, οι οποίες θα είναι πιο δύσκολα διαχειρίσιμες.

Η ΕΚΤ δεν αποτελεί πολιτικό φορέα για να παίζει με τις εντυπώσεις, ωστόσο, θα ήθελε να αρχίσει την αποκλιμάκωση των επιτοκίων στη συνεδρίαση του προσεχούς Ιουνίου, εκπέμποντας ευρύτερα μηνύματα. Γιατί; Πολύ απλά γιατί η πρώτη μείωση επιτοκίων θα γίνει λίγα 24ωρα πριν τη διεξαγωγή των Ευρωεκλογών! Βρισκόμαστε σε σημείο καμπής και οποιαδήποτε πρόβλεψη είναι σίγουρα παρακινδυνευμένη...