Οι πωλήσεις της αυτοκινητοβιομηχανίας Tesla πέφτουν, ενώ πληθαίνουν οι εφαρμογές και οι διαδικτυακές ομάδες που βοηθάνε τους καταναλωτές να επιλέξουν προϊόντα που δεν είναι «made in Usa». Ο διάσημος Γερμανός κλασικός βιολιστής Κρίστιαν Τέτσλαφ εξήγησε ωμά γιατί ο ίδιος και το κουαρτέτο του ακύρωσαν μια καλοκαιρινή περιοδεία στις ΗΠΑ.
«Φαίνεται να υπάρχει μια σιωπή ή άρνηση για το τι συμβαίνει», είπε Τέτσλαφ περιγράφοντας την οργή του για την αυταρχική πολιτική του Ντόναλντ Τραμπ και την απάντηση των αμερικανικών ελίτ στην αυξανόμενη δημοκρατική κρίση της χώρας. «Νιώθω απόλυτο θυμό. Δεν μπορώ να συνεχίσω με αυτό το συναίσθημα μέσα μου. Δεν μπορώ απλώς να πάω και να κάνω μία περιοδεία με όμορφες συναυλίες».
Ο Tέτσλαφ δεν είναι μόνος που ενεργεί λόγω ανησυχίας. Μια αυξανόμενη διεθνής κινητοποίηση για μποϊκοτάζ των ΗΠΑ εξαπλώνεται από τη Σκανδιναβία και τον Καναδά μέχρι το Ηνωμένο Βασίλειο, καθώς οι καταναλωτές στρέφονται κατά των αμερικανικών προϊόντων.
Η πιο σημαντική μέχρι στιγμής ήταν η απόφαση των Ευρωπαίων που αγοράζουν τα αυτοκίνητα της Tesla που παρήγαγε ο Έλον Μασκ, η πλέον εξέχουσα προσωπικότητα στην κυβέρνηση Τραμπ ως επικεφαλής του «τμήματος κυβερνητικής αποτελεσματικότητας», η οποία συνέβαλε στην απότομη πτώση της τιμής της μετοχής της Tesla. Περίπου το 15% της αξίας της εξαφανίστηκε μόνο τη Δευτέρα.
Η πτώση των πωλήσεων της Tesla στην Ευρώπη έχει καταγραφεί εδώ και καιρό, όπως και το μποϊκοτάζ των Καναδών καταναλωτών ως απάντηση στους εμπορικούς δασμούς και τις εκκλήσεις του Τραμπ να γίνει ο Καναδάς η «51η πολιτεία» της Αμερικής, αλλά την περασμένη εβδομάδα υπήρχαν καθημερινές αναφορές για πολιτιστικές και άλλες μορφές μποϊκοτάζ και αποεπένδυσης.
Στον Καναδά, όπου ο αμερικανικός εθνικός ύμνος έχει αποδοκιμαστεί κατά τη διάρκεια αγώνων χόκεϊ με ομάδες των ΗΠΑ, εμφανίστηκε μια σειρά από εφαρμογές με ονόματα όπως «buy beaver», «maple scan» και «is this Canadian» για να επιτρέψουν στους αγοραστές να σαρώνουν κώδικες QR και να απορρίπτουν τα προϊόντα των ΗΠΑ, από αλκοόλ μέχρι οος για πίτσες.
Τα στοιχεία που δημοσιεύθηκαν αυτήν την εβδομάδα υποδηλώνουν ότι ο αριθμός των Καναδών που πραγματοποιούν οδικά ταξίδια στις ΗΠΑ - που αντιπροσωπεύουν την πλειοψηφία των Καναδών που συνήθως επισκέπτονται - είχε μειωθεί κατά 23% σε σύγκριση με τον Φεβρουάριο του 2024, σύμφωνα με τη Στατιστική Υπηρεσία του Καναδά.
Ενώ ο Καναδάς και το Μεξικό βρίσκονται στην πρώτη γραμμή του «εμπορικού πολέμου» του Τραμπ, το κίνημα μποϊκοτάζ είναι ορατό πολύ πέρα από χώρες των οποίων οι οικονομίες έχουν στοχοποιηθεί.
Στη Σουηδία, περίπου 40.000 χρήστες έχουν ενταχθεί σε μια ομάδα στο Facebook που καλεί σε μποϊκοτάζ των αμερικανικών εταιρειών – ειρωνικά συμπεριλαμβανομένου του ίδιου του Facebook – που διαθέτει εναλλακτικές λύσεις στα καταναλωτικά προϊόντα των ΗΠΑ.
«Θα αντικαταστήσω όσα περισσότερα αμερικανικά προϊόντα μπορώ και αν πολλοί κάνουν το ίδιο, θα επηρεάσει σαφώς την προσφορά στα καταστήματα», έγραψε ένα μέλος της ομάδας.
Στη Δανία, όπου υπάρχει εκτεταμένος θυμός για την απειλή του Τραμπ να θέσει την αυτόνομη επικράτεια της Γροιλανδίας υπό τον έλεγχο των ΗΠΑ, η μεγαλύτερη εταιρεία παντοπωλείου, ο όμιλος Salling, δήλωσε ότι θα επισημαίνει τα ευρωπαϊκά προϊόντα με μαύρο αστέρι για να επιτρέπει στους καταναλωτές να τα επιλέγουν πιο εύκολα έναντι των προϊόντων που κατασκευάζονται στις ΗΠΑ. «Διευκολύνουμε τις αγορές για ευρωπαϊκές μάρκες», έγραψε ο διευθύνων σύμβουλός της, Aντερς Χαγκ, στο LinkedIn, αν και είπε ότι η εταιρεία θα εξακολουθήσει να διαθέτει προϊόντα από τις ΗΠΑ.
Πιο εντυπωσιακή, ίσως, είναι η απόφαση των εταιρειών να διακόψουν τις σχέσεις τους με τις ΗΠΑ. Η μεγαλύτερη επιχείρηση ανεφοδιασμού πετρελαίου της Νορβηγίας, η ιδιωτική Haltbakk, ανακοίνωσε πρόσφατα μποϊκοτάζ της περιστασιακής προμήθειας καυσίμων σε πλοία του αμερικανικού πολεμικού ναυτικού.
Αναφερόμενη στην πολυσυζητημένη συνάντηση στον Λευκό Οίκο μεταξύ του Βολοντίμιρ Ζελένσκι και του Tραμπ τον περασμένο μήνα, η εταιρεία δημοσίευσε στο Facebook: «Σήμερα γίναμε μάρτυρες του μεγαλύτερου σκ...ά σόου που παρουσιάστηκε ποτέ ζωντανά στην τηλεόραση» από τον σημερινό Αμερικανό πρόεδρο και τον αντιπρόεδρό του.
«Τεράστια εύσημα στον πρόεδρο της Ουκρανίας που συγκρατήθηκε και διατήρησε την ψυχραιμία του, παρόλο που οι ΗΠΑ έκαναν μια τηλεοπτική εκπομπή με πισώπλατα μαχαιρώματα. Μας αρρώστησε. Ως αποτέλεσμα, αποφασίσαμε να σταματήσουμε [αμέσως] ως πάροχος καυσίμων στις αμερικανικές δυνάμεις στη Νορβηγία και στα πλοία τους που πιάνουν νορβηγικά λιμάνια… Ενθαρρύνουμε όλους τους Νορβηγούς και τους Ευρωπαίους να ακολουθήσουν το παράδειγμά μας».
Ενώ τα μποϊκοτάζ ήταν μια γνωστή τακτική στο παρελθόν - στοχεύοντας το απαρτχάιντ στη Νότια Αφρική και την ισραηλινή κατοχή παλαιστινιακών εδαφών - αυτό που είναι εντυπωσιακό είναι πόσο γρήγορα η δεύτερη κυβέρνηση Τραμπ έγινε στόχος τόσο της οργής των καταναλωτών όσο και των εταιρειών. Ο Τραμπ αυτή την εβδομάδα σχολίασε το θέμα για πρώτη φορά, επικρίνοντας τον αντίκτυπο του μποϊκοτάζ και των διαδηλώσεων πελατών της Tesla.
Έγραψε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης: «Για τους Ρεπουμπλικάνους, τους Συντηρητικούς και όλους τους σπουδαίους Αμερικανούς, ο Έλον Μασκ βάζει τα πράγματα σε σειρά για να βοηθήσει το έθνος μας και κάνει φανταστική δουλειά». Αλλά οι ριζοσπαστικοί αριστεροί τρελοί, όπως κάνουν συχνά, προσπαθούν να μποϊκοτάρουν παράνομα και συμπαιγνιακά την Tesla, μια από τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες στον κόσμο και παιδί του Έλον».
Η Eλίζαμπεθ Μπρόου, ανώτερη συνεργάτης στο Atlantic Council, έγραψε για το Κέντρο Ανάλυσης Ευρωπαϊκής Πολιτικής αυτή την εβδομάδα: «Κανείς – κανείς – δεν θα πίστευε ότι οι δυτικές επιχειρήσεις ή καταναλωτές θα χρησιμοποιούσαν τέτοια εργαλεία εναντίον της Αμερικής. Οι Ηνωμένες Πολιτείες είναι, τελικά, ο ηγέτης του ελεύθερου κόσμου. Ή ήταν: η ψήφος της με τη Ρωσία, κατά της Ουκρανίας, στα Ηνωμένα Έθνη τον περασμένο μήνα, σε συνδυασμό με τη λεκτική επίθεση Τραμπ και Βανς στον Ζελένσκι (...), υποδηλώνει σε πολλούς ότι η Αμερική δεν είναι πλέον ενστικτωδώς μέλος αυτού που αποκαλούμε Δύση.
Για κάποιους, η αντίδραση ήταν απολύτως προβλέψιμη. Όταν ο Τραμπ απείλησε για πρώτη φορά να επιβάλει σαρωτικούς δασμούς φέτος, ο Tακέσι Νιινάμι, διευθύνων σύμβουλος του ιαπωνικού πολυεθνικού ομίλου ζυθοποιίας και απόσταξης Suntory Holdings, ο οποίος κατέχει πολλά μεγάλα αμερικανικά εμπορικά σήματα, είπε στους Financial Times ότι οι διεθνείς καταναλωτές είναι πιθανό να αποφύγουν τις αμερικανικές μάρκες σε περίπτωση εμπορικού πολέμου.
«Καταγράψαμε το στρατηγικό και δημοσιονομικό σχέδιο για το 2025 αναμένοντας ότι τα αμερικανικά προϊόντα, συμπεριλαμβανομένου του αμερικανικού ουίσκι, θα γίνουν λιγότερο αποδεκτά από αυτές τις χώρες εκτός των ΗΠΑ λόγω πρώτον, δασμών και, δεύτερον, συναισθημάτων», είπε. Και είναι πιθανό να εξαπλωθεί ακόμη περισσότερο. Η Zόι Γκάρντερ διοργανώτρια του Συνασπισμού «Stop Trump» στο Ηνωμένο Βασίλειο, βλέπει ραγδαία αυξανόμενο ενδιαφέρον για το θέμα.
«Πολλά από αυτά που βλέπουμε προκύπτουν οργανικά, οι άνθρωποι βάζουν πράγματα στο TikTok. Οι άνθρωποι είναι τόσο εξαγριωμένοι, και πρόκειται για ανάκτηση της εξουσίας. Ήδη σε όλη την Ευρώπη βλέπουμε τις πωλήσεις του Tesla να πέφτουν σε γκρεμό, επειδή ο Μασκ περικλείει τόσο μεγάλο μέρος του προβλήματος με την κυβέρνηση Τραμπ, τόσο την κουλτούρα του φρικτού ρατσισμού όσο και την οικονομική πλευρά».
Λαβρόφ για κατάπαυση πυρός: «Δεν θα δεχτούμε συμφωνία που θέτει σε κίνδυνο ζωές»
Ευρωπαϊκά αντίποινα στον Τραμπ: Δασμοί σε αμερικανικά προϊόντα αξίας 26 δισ. ευρώ
Ακολουθήστε το Lykavitos.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις