Φως στα αίτια που οδήγησαν στη συντριβή του αεροσκάφους των Azerbaijan Airlines αναμένεται να δώσουν τα δύο μαύρα κουτιά που βρέθηκαν στον τόπο του πολύνεκρου δυστυχήματος.
Υπενθυμίζεται ότι το αεροσκάφος τύπου Embraer εκτελούσε την πτήση J2-8243 από το Μπακού, την πρωτεύουσα του Αζερμπαϊτζάν, προς το Γκρόζνι, την πρωτεύουσα της Τσετσενίας, όταν όμως αναγκάστηκε να προχωρήσει σε αναγκαστική προσγείωση και τελικώς συνετρίβη στις δυτικές ακτές του Καζακστάν στην Κασπία την περασμένη Τετάρτη, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους 38 άτομα.
Αναφορικά με τα αίτια της συντριβής, από την πρώτη στιγμή κυκλοφόρησαν πολλά και διαφορετικά σενάρια. Αλλοι υποστήριξαν ότι λόγω πυκνής ομίχλης το αεροσκάφος αναγκάστηκε να αλλάξει πορεία και οι άλλοι ότι εκείνο συγκρούστηκε στον αέρα με σμήνος πουλιών.
Κυβερνητικές πηγές από το Αζερμπαϊτζάν και αξιωματούχοι από τις ΗΠΑ και την Ουκρανία έσπευσαν, ωστόσο, χθες να υποστηρίξουν ότι το αεροσκάφος μπορεί να καταρρίφθηκε, κατά λάθος, από ρωσικό σύστημα αεράμυνας, ενώ στον αντίποδα το Κρεμλίνο από την πλευρά του ζητούσε, δια του Ντμίτρι Πεσκόφ, να μην γίνονται «πρόωρες εικασίες» αναφορικά με τα αίτια της συντριβής.
Σε κάθε περίπτωση, τα δύο μαύρα κουτιά του Εμπραέρ που βρέθηκαν αναμένεται να δώσουν απαντήσεις. Αυτές, όμως, οι απαντήσεις θα έρθουν έπειτα από περίπου δύο εβδομάδες, όπως αναφέρουν κυβερνητικές πηγές του Καζακστάν.
Ποια ήταν η διαδρομή του αεροπλάνου;
Το αεροπλάνο ταξίδευε από την πρωτεύουσα του Αζερμπαϊτζάν Μπακού προς το Γκρόζνι, την πρωτεύουσα της νότιας ρωσικής δημοκρατίας της Τσετσενίας, πριν πραγματοποιήσει αναγκαστική προσγείωση περίπου 3 χιλιόμετρα από το Ακτάου, ανακοίνωσε η Azerbaijan Airlines.
Τα ρωσικά κρατικά μέσα ενημέρωσης μετέδωσαν ότι το αεροπλάνο άλλαξε πορεία λόγω πυκνής ομίχλης στο Γκρόζνι.
Σύμφωνα με τον ιστότοπο παρακολούθησης πτήσεων Flightradar24, το αεροπλάνο ξεκίνησε την Τετάρτη (25/12), στις 7:55 π.μ. ώρα Αζερμπαϊτζάν (10:55 μ.μ. ώρα Ελλάδας της Τρίτης) και συνετρίβη περίπου δυόμισι ώρες αργότερα.
Οι αξιωματούχοι δεν εξήγησαν αμέσως γιατί το αεροπλάνο διέσχισε την Κασπία Θάλασσα, όταν το Μπακού και το Γκρόζνι βρίσκονται στα δυτικά της και το Ακτάου στα ανατολικά της.
Το δεύτερο μαύρο κουτί που βρέθηκε στο σημείο της συντριβής, είναι πιθανό να παράσχει σημαντικές πληροφορίες για να βοηθήσει τους ερευνητές να προσδιορίσουν τι ακριβώς συνέβη.
Θα χρειαστούν περίπου δύο εβδομάδες για την ανάγνωση των μαύρων κουτιών που βρέθηκαν στον τόπο του δυστυχήματος, δήλωσε ο Μποζουμπάγεφ, σύμφωνα με τα κρατικά μέσα ενημέρωσης του Καζακστάν.
Ο υπουργός Μεταφορών του Καζακστάν, Μαράτ Καραμπάγιεφ δήλωσε την Πέμπτη (26/12), ότι ένα κέντρο ελέγχου του Καζακστάν έλαβε σήμα από τη Ρωσία περίπου 45 λεπτά πριν από τη συντριβή του αεροσκάφους, το οποίο έλεγε ότι η πτήση εκτρέπεται.
Ο Ρώσος αποστολέας είπε επίσης, ότι το αεροσκάφος αντιμετώπιζε βλάβη στα συστήματα ελέγχου του και ότι το πλήρωμα αποφάσισε να πετάξει προς το Ακτάου, αφού έλαβε αναφορές για κακές καιρικές συνθήκες, δήλωσε ο Καραμπάγιεφ. Και πρόσθεσε ότι «μια δεξαμενή οξυγόνου εξερράγη στην καμπίνα επιβατών, με αποτέλεσμα οι επιβάτες να χάσουν τις αισθήσεις τους».
Ενώ το πλήρωμα έκανε δύο προσεγγίσεις προσγείωσης στο αεροδρόμιο του Ακτάου, το αεροσκάφος παρέκκλινε της πορείας του και έχασε την επικοινωνία με τους αποστολείς όταν συνετρίβη, είπε ο Καραμπάγιεφ.
Πόσοι επέζησαν;
Τουλάχιστον 38 από τα 67 άτομα που επέβαιναν στο αεροπλάνο σκοτώθηκαν στη συντριβή, επιβεβαίωσαν οι αρχές του Καζακστάν, συμπεριλαμβανομένων δύο πιλότων και μιας αεροσυνοδού.
Περίπου 29 επιζώντες, δύο εκ των οποίων είναι παιδιά, ανασύρθηκαν από τα συντρίμμια.
Από τους επιβαίνοντες, 37 από τους επιβάτες ήταν πολίτες του Αζερμπαϊτζάν και 16 από τη Ρωσία, μαζί με έξι από το Καζακστάν και τρεις από το Κιργιστάν, σύμφωνα με προκαταρκτικά στοιχεία του υπουργείου Μεταφορών του Καζακστάν.
Τι προκάλεσε τη συντριβή;
Βίντεο και εικόνες του αεροπλάνου μετά τη συντριβή του δείχνουν διατρήσεις που μοιάζουν με ζημιές από θραύσματα ή συντρίμμια. Η αιτία αυτών των οπών δεν έχει επιβεβαιωθεί.
Η Azerbaijan Airlines δήλωσε αρχικά στο AZERTAC ότι το περιστατικό προκλήθηκε από τη σύγκρουση του αεροσκάφους με ένα σμήνος πουλιών. Η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπορικών Μεταφορών της Ρωσίας δήλωσε επίσης το ίδιο.
Ωστόσο, ο επικεφαλής του Κέντρου Αντιμετώπισης Παραπληροφόρησης της Ουκρανίας, που αποτελεί μέρος του Συμβουλίου Εθνικής Ασφάλειας και Άμυνας της Ουκρανίας, το αμφισβήτησε αυτό, υποστηρίζοντας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ότι το αεροπλάνο «καταρρίφθηκε από ρωσικό σύστημα αεράμυνας».
Η συντριβή έγινε λίγο μετά τις επιθέσεις ουκρανικών μη επανδρωμένων αεροσκαφών που έπληξαν τη νότια Ρωσία. Η δραστηριότητα των μη επανδρωμένων αεροσκαφών έχει κλείσει αεροδρόμια στην περιοχή στο παρελθόν και το πλησιέστερο ρωσικό αεροδρόμιο στην πορεία πτήσης του αεροπλάνου έκλεισε το πρωί της Τετάρτης.
Η Osprey Flight Solutions, μια εταιρεία με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο που αναλύει τους κινδύνους ασφαλείας στον τομέα των αερομεταφορών, ανέφερε επίσης σε προειδοποίηση προς τις αεροπορικές εταιρείες ότι η πτήση «πιθανότατα καταρρίφθηκε από ρωσικό στρατιωτικό σύστημα αεράμυνας», σύμφωνα με τη Wall Street Journal.
Τι λένε οι αρχές;
Ο εκπρόσωπος του Κρεμλίνου, Ντμίτρι Πεσκόφ δήλωσε την Πέμπτη (26/12), ότι θα ήταν λάθος να γίνονται εικασίες σχετικά με τα αίτια της συντριβής πριν διεξαχθεί έρευνα, σύμφωνα με τα ρωσικά κρατικά μέσα ενημέρωσης RIA Novosti.
Ο πρόεδρος της Γερουσίας του Καζακστάν, δήλωσε επίσης, την Πέμπτη ότι «η φύση αυτών των ζημιών και τα αίτια της καταστροφής είναι προς το παρόν άγνωστα».
Οι αρχές της Βραζιλίας και εκπρόσωποι της κατασκευάστριας εταιρείας του αεροσκάφους Embraer αναμένεται να φτάσουν στο Καζακστάν, σύμφωνα με το κρατικό πρακτορείο ειδήσεων του Αζερμπαϊτζάν, καθώς οι αρχές αρχίζουν τις διαδικασίες της έρευνας.