Τα φίλτρα επαυξημένης πραγματικότητας (AR) τρίτων μερών δεν θα είναι πλέον διαθέσιμα στις εφαρμογές της Meta, συμπεριλαμβανομένων των WhatsApp, Facebook και Instagram. Αυτό σημαίνει ότι περισσότερα από δύο εκατομμύρια φίλτρα που έχουν δημιουργηθεί από χρήστες θα εξαφανιστούν.
Τα φίλτρα έχουν γίνει χαρακτηριστικό στοιχείο του Instagram, με τα πιο δημοφιλή από αυτά, τα οποία συνήθως βελτιώνουν την εμφάνιση του χρήστη, να δημιουργούνται από τους χρήστες μέσω του Meta Spark Studio.
Ωστόσο, η χρήση των φίλτρων ομορφιάς έχει συνδεθεί με επιδείνωση των προβλημάτων ψυχικής υγείας και εικόνας σώματος στις νέες γυναίκες.
Η αφαίρεση της συντριπτικής πλειονότητας των φίλτρων του Instagram θεωρητικά θα μπορούσε να αποτελέσει μια σημαντική στροφή στις μη ρεαλιστικές προδιαγραφές ομορφιάς. Ωστόσο, η απόφαση αυτή έρχεται πολύ αργά και είναι πιο πιθανό να οδηγήσει τη χρήση φίλτρων στο παρασκήνιο.
Όπως συμβαίνει και με τους νέους λογαριασμούς για εφήβους στο Instagram, η αφαίρεση και η τροποποίηση τεχνολογιών χρόνια μετά την προώθησή τους προσφέρει λίγα περισσότερα από μια προσωρινή λύση.
Γιατί θα αφαιρεθούν τα φίλτρα
Η Meta σπάνια δίνει πληροφορίες για τις τεχνολογίες και τις επιχειρηματικές της πρακτικές πέρα από το απολύτως απαραίτητο. Αυτή η περίπτωση δεν αποτελεί εξαίρεση. Η Meta έχει δείξει στο παρελθόν ότι δεν έχει κίνητρο από την προστασία των χρηστών, ακόμη και όταν οι εσωτερικές της έρευνες δείχνουν ότι η χρήση του Instagram και των φίλτρων επιδεινώνει την ψυχική υγεία των νέων γυναικών.
Αλλά γιατί να περιμένει μέχρι τώρα για να αφαιρέσει μια δημοφιλή (αλλά αμφιλεγόμενη) τεχνολογία;
Επίσημα, η Meta αναφέρει ότι σκοπεύει να «δώσει προτεραιότητα σε επενδύσεις σε άλλους τομείς της εταιρείας».
Πιθανότατα, τα φίλτρα AR είναι ακόμα ένα «θύμα» της έκρηξης της τεχνητής νοημοσύνης (AI). Τον Απρίλιο, η Meta υποσχέθηκε να επενδύσει μεταξύ 35 και 40 δισεκατομμυρίων δολαρίων στην τεχνολογία και να αποσύρει την τεχνολογία AR.
Σύμφωνα με το theconversation.com τα φίλτρα δεν θα εξαφανιστούν τελείως στο Instagram, καθώς αυτά που δημιουργούνται από τη Meta θα συνεχίσουν να είναι διαθέσιμα. Η βιβλιοθήκη φίλτρων στο επίσημο λογαριασμό του Instagram (140 φίλτρα αυτή τη στιγμή) είναι αμελητέα σε σχέση με τα εκατομμύρια φίλτρα που έχουν δημιουργηθεί από τρίτους.
Τα επίσημα φίλτρα του Instagram προσφέρουν επίσης λιγότερη ποικιλία στον τύπο των εμπειριών AR και δεν περιλαμβάνουν φίλτρα ομορφιάς.
Το τέλος των φίλτρων ομορφιάς; Όχι ακριβώς
Η Meta είχε αφαιρέσει φίλτρα το 2019, αν και η απαγόρευση αφορούσε μόνο τα «χειρουργικά» και ανατράπηκε με αίτημα του Mark Zuckerberg.
Τα συγκεκριμένα φίλτρα που είχαν την ικανότητά τους να μιμούνται τα αποτελέσματα της πλαστικής χειρουργικής ήταν τα πιο δημοφιλή φίλτρα στο Instagram.
Ωστόσο, είναι και τα πιο αμφιλεγόμενα, καθώς οι χρήστες αναζητούν χειρουργικές επεμβάσεις και «βελτιώσεις» για να μιμηθούν την εμφάνισή τους με αυτά τα φίλτρα. Σε έρευνα, διαπιστώθηκε ότι το 87% των φίλτρων που αναλύθηκαν συρρίκνωσαν τη μύτη του χρήστη και το 90% αύξησαν τα χείλη του.
Η αφαίρεση των φίλτρων τρίτων μερών θα οδηγήσει στην εξαφάνιση αυτών των σύνθετων και ρεαλιστικών φίλτρων ομορφιάς από τις πλατφόρμες της Meta.
Αναλύοντας την κάλυψη των ΜΜΕ κατά την πρώτη απαγόρευση των φίλτρων, διαπιστώθηκε ότι οι χρήστες ήταν απογοητευμένοι με την αφαίρεση των χειρουργικών φίλτρων και ήθελαν να βρουν τρόπους να τα αποκτήσουν ανεξαρτήτως.
Τώρα, αφού οι χρήστες έχουν πρόσβαση σε AR φίλτρα στο Instagram για επτά χρόνια, είναι ακόμα πιο συνηθισμένοι στην παρουσία τους. Επίσης, έχουν πολλές εναλλακτικές για να αποκτήσουν μια εκδοχή της τεχνολογίας σε άλλη εφαρμογή, κάτι που είναι ανησυχητικό για αρκετούς λόγους.
Η σήμανση υδατογραφήματος και η παράκαμψή του
Όταν ανεβαίνουν φωτογραφίες με φίλτρο στο Instagram, εμφανίζεται ένα υδατογράφημα που συνδέει την εικόνα με το φίλτρο και τον δημιουργό του.
Αυτό το υδατογράφημα είναι σημαντικό για να βοηθήσει τους χρήστες να κατανοήσουν αν η εμφάνιση ενός ατόμου έχει τροποποιηθεί ή όχι. Ορισμένοι χρήστες παρακάμπτουν το υδατογράφημα κατεβάζοντας τη φωτογραφία τους με το φίλτρο και την ανεβάζουν ξανά ώστε η εμφάνιση με φίλτρο να είναι πιο δύσκολο να ανιχνευτεί.
Με την αφαίρεση των δημοφιλών φίλτρων ομορφιάς από το Instagram, αυτή η «κρυφή» πρακτική θα γίνει ο κανόνας για τους χρήστες που θέλουν να δημοσιεύσουν με φίλτρα στην πλατφόρμα.
Οι νέες γυναίκες και τα κορίτσια αισθάνονται ανεπαρκή σε σχέση με τις επεξεργασμένες και φιλτραρισμένες εικόνες στο διαδίκτυο (συμπεριλαμβανομένων των δικών τους).
Ορισμένα νέα φίλτρα στο TikTok, όπως το δημοφιλές φίλτρο «Bold Glamour», χρησιμοποιούν τεχνολογία AI (AI-AR), η οποία συνδυάζει το πρόσωπο του χρήστη με το φίλτρο ομορφιάς, εκπαιδευμένο σε μια βάση δεδομένων «ιδανικών» εικόνων.
Αντίθετα, τα παραδοσιακά AR φίλτρα επικαλύπτουν ένα προκαθορισμένο σχέδιο (σαν μάσκα) και παραμορφώνουν τα χαρακτηριστικά του χρήστη για να ταιριάξουν. Το αποτέλεσμα αυτών των νέων AI-AR φίλτρων είναι ένα υπερρεαλιστικό και παρ’ όλα αυτά, εντελώς ανέφικτο πρότυπο ομορφιάς.
Η αφαίρεση των φίλτρων ομορφιάς στο Instagram δεν θα σταματήσει τη χρήση τους. Αντίθετα, θα οδηγήσει τους χρήστες σε άλλες πλατφόρμες για να αποκτήσουν φίλτρα. Όπως το «Bold Glamour», αυτά τα φίλτρα θα είναι πιο εξελιγμένα και πιο δύσκολο να ανιχνευθούν όταν επαναδημοσιεύονται σε άλλες πλατφόρμες, χωρίς το υδατογράφημα που θα τα υποδεικνύει.