Την ακριβή στιγμή που το υπερηχητικό αεροσκάφος XB-1 της Boom Supersonic έσπασε το φράγμα του ήχου, κατά τη διάρκεια πτήσης στις 10 Φεβρουαρίου, πάνω από την έρημο Μοχάβε κατέγραψε σε φωτογραφία η NASA.
«Τα καταφέραμε. Κατά τη διάρκεια της δεύτερης υπερηχητικής πτήσης του XB-1, συνεργαστήκαμε με @NASA για να τραβήξουμε αυτή την εικόνα Schlieren του XB-1 να διαπερνά τον αέρα με υπερηχητικές ταχύτητες. Εδώ είναι η λήψη, η οποία καταγράφηκε από ομάδες της NASA στο έδαφος. Καταγράφει την αλλαγή της πυκνότητας του αέρα γύρω από τον XB-1 και το προκύπτον ωστικό κύμα - κάνοντας το αόρατο ορατό», αναφέρει η εταιρεία. Ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Boom Supersonic, Blake Scholl δήλωσε ότι η εικόνα κάνει το αόρατο να γίνεται ορατό.
Η καταγραφή της εικόνας
Για τη φωτογραφία χρησιμοποιήθηκε η τεχνολογία Schlieren photography, που χρησιμοποιείται για να αποτυπώσει τη ροή του αέρα γύρω από αντικείμενα που κινούνται με υψηλές ταχύτητες, όπως τα υπερηχητικά αεροσκάφη. Η τεχνολογία λειτουργεί ανιχνεύοντας τις διαφορές που προκαλούν τα ωστικά κύματα και η θερμοκρασιακή διαστολή στην πυκνότητα του αέρα.
Για να τραβήξει τη φωτογραφία, η εταιρεία Boom έπρεπε να σχεδιάσει ακριβώς την πορεία του τζετ, αλλά και να βεβαιωθεί ότι θα πετούσε μπροστά από τον ήλιο τη στιγμή που θα τραβούσε την εικόνα. Σε συνεργασία με τη NASA, διαμορφώθηκαν ειδικά σημεία που το XB-1 θα έπρεπε να πετάξει και στήθηκαν επίγεια τηλεσκόπια με ειδικά φίλτρα για να γίνει ανίχνευση των παραμορφώσεων του αέρα.
Οι ομάδες της NASA συγκέντρωσαν δεδομένα για το ακουστικό αποτύπωμα του XB-1 σε μία τοποθεσία κατά μήκος της διαδρομής πτήσης. Σύμφωνα με την ανάλυση της Boom, κανένας ηχητικός κρότος δεν έφτασε στο έδαφος καθώς το τζετ πετούσε με υπερηχητικές ταχύτητες.
«Επιβεβαιώσαμε επίσης ότι το XB-1 δεν έκανε ηχητική έκρηξη, κάτι που ανοίγει τον δρόμο για πτήσεις από ακτή σε ακτή έως και 50% πιο γρήγορες», είπε ο Scholl.
Στόχος η επιστροφή των εμπορικών υπερηχητικών ταξιδιών
Η καταγραφή έγινε στη δεύτερη υπερηχητική δοκιμαστική πτήση του XB-1. Στην πρώτη πτήση, στις 29 Ιανουαρίου 2025, η Boom έγινε η πρώτη εταιρεία που έκανε πτήση με αμερικανικής κατασκευής πολιτικό υπερηχητικό τζετ.
Η Boom Supersonic, αεροναυπηγική εταιρεία με έδρα το Ντένβερ, επιδιώκει την επιστροφή των εμπορικών υπερηχητικών ταξιδιών. Τα αεροπλάνα της ταξιδεύουν προς το παρόν με ταχύτητες περίπου 750 μιλίων την ώρα.
Στόχος της εταιρείας είναι να πιάσουν 1,7 Mach ή 1.300 μίλια την ώρα και να δημιουργήσει ένα διάδοχο αεροσκάφος του Concorde, αλλά με πιο προηγμένη τεχνολογία, χαμηλότερο κόστος λειτουργίας και μεγαλύτερη αποδοτικότητα.