Το εισιτήριο αυτό κάλυπτε όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας, αλλά με το συμβατικό τρένο και όχι την υπερταχεία. Σκοπός της κυβέρνησης της χώρας ήταν να ενθαρρύνει τους Γερμανούς να ταξιδεύουν με τρένο και όχι με το αυτοκίνητό τους, λόγω της έλλειψης καυσίμων που απειλεί τη χώρα ως συνέπεια της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία τον περασμένο Φεβρουάριο.
Καθώς το πείραμα αυτό φτάνει στο τέλος του, τα πρώτα συμπεράσματα αναφέρουν ότι επέφερε θετικά αποτελέσματα. Το κυριότερο από αυτά είναι ότι έτυχε αρκετά θετικής υποδοχής από τους κατοίκους της χώρας, καθώς σχεδόν ο μισός πληθυσμός της Γερμανίας -38 εκατομμύρια άνθρωποι- αγόρασαν το εισιτήριο των 9 ευρώ το τελευταίο τρίμηνο.
Για την ακρίβεια, το νέο αυτό μέτρο ήταν τόσο δημοφιλές που όταν ξεκίνησε η εφαρμογή του παρατηρήθηκαν συχνά φαινόμενα συνωστισμού στα τρένα και τους σταθμούς, και η Deutche Bahn δυσκολευόταν να χειριστεί αυτή τη νέα πραγματικότητα της ραγδαίας αύξησης της ζήτησης.
Η χρήση των τρένων ανέβηκε στα επίπεδα που ήταν πριν από την πανδημία του κορονοϊού, αλλά υπήρχε ένα πρόβλημα: παρά την αύξηση της κυκλοφορίας των πολιτών, η χρήση των αυτοκινήτων δεν περιορίστηκε παρά ελάχιστα. Στο Μόναχο η κυκλοφοριακή συμφόρηση μειώθηκε κατά μόνο 3% - αλλά αυτό ενδέχεται να οφείλεται και σε κυβερνητικές παροχές που δόθηκαν στους οδηγούς για την κάλυψη των εξόδων των καυσίμων.
Οι συγκοινωνιολόγοι, επιπλέον, το αποδίδουν αυτό στο γεγονός ότι οι άνθρωποι χρησιμοποιούν το τρένο κυρίως για διακοπές, ή για ταξίδια που σε διαφορετική περίπτωση δεν θα έκαναν. Κι επίσης, ότι πολλοί ηλικιωμένοι και άνθρωποι χαμηλών εισοδηματικών τάξεων ήταν σε θέση να κάνουν διαδρομές με το τρένο που σε διαφορετική περίπτωση δεν θα μπορούσαν να πληρώσουν.
Επιπλέον, την περίοδο δοκιμής του μέτρου αυτού η επιβατική κίνηση στα τραμ και στα λεωφορεία αυξήθηκε κατά 35%, και το 22% των πολιτών αυτών χρησιμοποιούσαν τα συγκεκριμένα μέσα μεταφοράς για πρώτη φορά. Το περίπου 35% αυτών, επίσης, μετακινούνταν ήδη με τραμ ή λεωφορείο περισσότερες από 4 φορές την εβδομάδα.
Τα κυκλοφοριακά δεδομένα της Tomtom, παράλληλα, έδειξαν πως η κυκλοφοριακή συμφόρηση των αυτοκινήτων μειώθηκε σε 23 από τις 26 πόλεις στις οποίες επικεντρώθηκε η μελέτη της περιόδου εφαρμογής του εισιτηρίου των 9 ευρώ.
Από την έρευνα των απόψεων των πολιτών, το μεγαλύτερο πλεονέκτημα του μέτρου ήταν ότι απλούστευσε τις μετακινήσεις στη Γερμανία. Το δίκτυο μεταφορών της χώρας είναι δαιδαλώδες, με πολλαπλά μέσα και διαδρομές και πολλά και διαφορετικά εισιτήρια. Με το κοινό εισιτήριο, κάθε επιβάτης μπορούσε να αλλάζει διαδρομή ή μέσο μεταφοράς -τρένο, τραμ, λεωφορείο- εύκολα και γρήγορα.
«Το εισιτήριο έδειξε ότι οι άνθρωποι θέλουν να χρησιμοποιούν τα δημόσια μέσα μεταφοράς, όταν είναι εύκολα στη χρήση και προσιτά», είπε ο Lukas Ifflander, αντιπρόεδρος του γερμανικού συνδέσμου επιβατών Fahrgastverband Pro Bahn.
Η έρευνα στη διάρκεια της εφαρμογής του πειράματος του εισιτηρίου των 9 ευρώ αποκάλυψε και ορισμένα προβλήματα. Για παράδειγμα, ανέδειξε τις ανάγκες που υπάρχουν στις περιοχές όπου δεν υπάρχει επαρκής σιδηροδρομική κάλυψη, καθώς και τις νυχτερινές ώρες.
Το πείραμα του σιδηροδρομικού εισιτηρίου των 9 ευρώ κόστισε συνολικά 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ. Ακόμα και υπέρμαχοι του μέτρου παραδέχονται ότι τα 9 ευρώ είναι πολύ λίγα για όλο το μήνα, αλλά καθώς ο χειμώνας έρχεται απειλητικός για τη διαχείριση της ενέργειας σε όλη την Ευρώπη η συνέχισή του θα ήταν αναμφίβολα ευεργετική για τον γερμανικό πληθυσμό.